Griekenland - De Griekse Gids
Social Media Griekse Gids Twitter Griekse Gids Pinterest Griekse Gids Instagram Griekse Gids Youtube Griekse Gids Facebook Griekse Gids

Griekenland weblog

Sivota op het prachtige schiereiland Lefkada!

Tekst en foto's: Lyril Koning

Griekenland, het land van mythen en sagen en zoals bij ons in het gezin (als grapje) een land met heel veel "oude meuk". Zelfs het voorlezen van de kinderen, was bezwangerd met verhalen over goden en halfgoden. Met een voorliefde voor zeilen, was een combinatie met Athene al gauw gemaakt. Eerst een aantal dagen "oude meuk", gevolgd door een weekje relaxen op een zeilboot. Een afwisselende vakantie, voor jong en oud. Even hebben we ook nog gespeeld met de gedachte het jaar erop in de Cycladen te zeilen, maar daar zou behoorlijk wat wind staan! En wij houden van zeilen, maar niet van afzien. Voorgesteld werd om op Preveza te vliegen en vanuit Lefkas te gaan varen! Minder wind, idyllische eilandjes, waar je 's avonds windvrij kan aanleggen om een hapje te eten bij een familie taverne! Regelmatig wordt je dan liefdevol geholpen met het aanleggen van je boot. Ook die ene keer, toen ik van de boot zou hebben moeten springen omdat de afstand van de boot tot de kade, te hoog was. Vliegensvlug werd er voor mij een leeg kratje cola uit het cafeetje gehaald en zo neer gezet dat ik makkelijk van boord kon stappen. Want, zei de taverne eigenaar later, dat is toch veel te hoog voor een vrouw om zo van boord te moeten springen.

Baai van Sivota
Baai Sivota

Ook hebben we op een van deze trips geleerd, hoe een inktvis te bereiden. Zoals wel vaker gebeurde, lagen we heerlijk uit de wind voor anker, in de azuurblauwe zee te dobberen. In ene riep een van de kinderen, hè mam moet je kijken, die meeuw heeft een inktvis gevangen. Het schouwspel duurde een half uur. De inktvis probeerde zijn tentakels over de kop van de meeuw te kronkelden, met de bedoeling te ontsnappen aan de scherpe snavel van de vogel, helaas! Zo, zei mijn oudste, die altijd van alles onderneemt en doet, nu gaan wij zelf een inktvis vangen, ik weet nu hoe het moet. En als ik die dan vang, gaan we die dan wel zelf op eten, wel ja, zei ik stoer, makkie! Met het idee, ze vangen er toch geen! Niets was minder waar, goed een uur later, stonden 3 trotse kids met een emmertje met, jawel een inktvis.

Syvota (Sivota)
Aanleveren en verkoop van groenten en fruit

Zo gezegd zo gedaan, ik had wel eens gehoord van een inktzakje wat er eerst uit gehaald zou moeten worden, in een draaiende trekbeweging. Maar ja. Ga daar maar aan staan, met zo'n kronkelend beest in een bakkie. Ik vertrok geen spier en gedroeg me als een oervrouw, wiens taak was, het verzorgen van de maaltijd voor die dag! Met veel knoflook en gebakken in de olijfolie, was ie best lekker! En de kids, apetrots op vooral zichzelf en een beetje op moeders. Want ja, zeg nou zelf een beetje moeder kan dat toch??!! Op een van deze tochten, ontdekten we ook een klein idyllisch dorpje in Sivota Bay, prachtig gelegen tussen 2 heuvels. Een aantal tavernes, een visrestaurant en een geweldige bakkery, en natuurlijk wat supermarktjes.

Na een aantal keren in en om Lefkas te hebben gezeild, met en zonder kids, vielen we steeds meer voor deze prachtige omgeving. Ooit hadden we als eens gespeeld met de gedachte, als we later oud zijn, zoeken we de zon op. Maar waarom te wachten, nu zijn we nog in goede doen. Overal op het eiland zagen we bordjes met "ΠΩΛΕΙΤΑΙ" (TE KOOP). We verzamelden de telefoonnummers en websites en in de wintermaanden hebben we contact gezocht. Er reageerde er een!

Onbebouwde stuk grond

Het jaar daarop hebben we een huis gehuurd met z'n 2- en hadden een afspraak staan met deze ENE makelaar. Dat verliep niet direct vlekkeloos, want, daar waar we dachten te hebben afgesproken, was helemaal niemand. Alleen een winkelruit met daarop wat papiertjes, met huizen te koop. Dan maar even bellen. Waar we nu stonden? Nou ja, voor de winkel in Nidri, nee, dat is niet het kantoor, het kantoor, dat is aan huis??!! Oké beetje apart, maar ja, we zitten nou eenmaal in Griekenland, zou het dan toch kloppen, dat wat "Ze" allemaal zeggen over de Grieken.

Aldaar aangekomen, troffen wij een vriendelijk en behulpzame Griek aan. Na wat heen en weer gepraat, begreep hij onze wensen en spraken wij af, elkaar te zien, over een week. Want onze kinderen zouden nl in de tweede week over komen, om met ons te zeilen. En in die week zou Vassilis, (want zo heet onze makelaar) kunnen informeren wat er zoal te koop was en wat er binnen ons budget zou vallen. In de derde week zouden we dan de tijd hebben, om het een en ander te gaan bekijken. Onze dochter, toen volop in de puberteit, wilde niets, vond niets leuk en alles stom. Kwam ons overigens op dat moment prima uit, want wij wilde in die week met Vassilis huizen kijken en geen van onze kinderen wist iets van onze plannen af.

Griekse buurvrouw

Na een dag kwamen we toch tot een ander inzicht. Bestaande huizen voldeden niet aan onze criteria, of te duur, of te groot, of te ver van het water. Een perceel en dan zelf een huis ontwerpen, dat moest het worden. En we hadden geluk, er was een perceel op loopafstand van de baai, tavernes en supermarktjes te koop en wel van een priester. Opgetogen, met een beschrijving waar de grond zich bevond, zijn wij eerst samen gaan kijken. 6000 vierkante meter grond met zeezicht. Aldaar aangekomen, bleek de kaart niet geheel duidelijk. Het ene stuk grond, had geen uitzicht over de baai en het andere stuk grond wel, maar die leek het niet te zijn. Spannend, dan maar terug naar Vassilis om te overleggen, want waar wij het inmiddels samen over eens waren, was dat het stuk grond met zeezicht het moest worden. Dus terug naar de makelaar om te overleggen. Veel heen en weer gebel, want de grond was van een priester en die woonde inmiddels in een klooster in Athene en alleen zijn broer die in Lefkas woonde, kon hem bereiken. Soms zijn de goden met je, want het zeezicht perceel, dat van de priester, dat was te koop!!!!! Dan moest het toch goed komen!

Cottage Agkalia

Inmiddels staat er een prachtig huis, met uitzicht op de baai en de zee! Wat tevens te huur is, als we er zelf niet zijn.

Meer informatie:

Schrijf je in en blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws over Griekenland en de Griekse Gids schrijf je in voor onze gratis digitale nieuwsbrief. Direct na het aanmelden ontvang je van ons een e-mail met een link om je inschrijving te bevestigen.

Disclaimer: Wij verzamelen zoveel mogelijk informatie om onze lezers te helpen. De Griekse Gids is niet verantwoordelijk voor beslissingen die u neemt op basis van bovenstaande informatie. Houd er rekening mee dat informatie snel (per dag en zelfs per uur) kan veranderen. Zodra er wijzigingen zijn passen wij dit zo snel mogelijk aan op deze website.

Lees ook deze populaire artikelen

Griekse kaas
Leuke accommodaties op het zonnige eiland Lefkas!
Griekse olijven
Winnaar restaurant beoordelingen van maart is bekend!

Vakantie Griekenland Griekse webshop to Magazaki Vakantiediscounter Griekenland Sunweb Tui Corendon Huis kopen Kreta Griekenland