Griekenland - De Griekse Gids
Social Media Griekse Gids Twitter Griekse Gids Pinterest Griekse Gids Instagram Griekse Gids Youtube Griekse Gids Facebook Griekse Gids

Griekenland weblog

Twee eilanden voor de prijs van een

Door: Alexandra-Jacqueline Prinou

Als reisleidster in Griekenland (al 20 jaar) maak je tijdens het seizoen vaak de meest leuke dingen mee met de gasten, met de lokale mensen, met je collega’s of soms gewoon met je zelf. Gebeurtenissen die je altijd bij zullen blijven en waar je vaak aan terugdenkt, zeker op momenten dat het even ‘tegen zit’ of dat er minder leuke dingen zijn;  bijvoorbeeld bij ziekenhuisopnames, dan is de betrokkenheid heel groot, de gasten hebben vaak alleen als ‘bekende’ hun reisleidster en je probeert er dan heel veel te zijn voor je gasten waardoor je op dat soort momenten familie van elkaar wordt.

Haven Gavrio op Andros

Naast dit soort zaken zijn er  bij iedere reisleid(st)er altijd gebeurtenissen waar je met zijn allen achteraf erg om kunt lachen maar die op het moment zelf  ‘heftig’ zijn. De gasten kwamen aan op de luchthaven van Athene, de sfeer was gelijk super gezellig en of men elkaar al jaren kende. Van de groep gingen er die dag 3 gasten naar Andros, de rest van de aankomst naar zuid-Evia, naar centraal-Evia en naar Skyros. Ik zou gezellig met de gasten naar Rafina gaan, ook hadden we fly & drives, voor Evia en voor de Peleponnesos.

Nu werken we met een zeer goed op elkaar ingespeeld team, dus in no-time was iedereen op weg en wij naar Rafina voor een heerlijke lunch in taverna Galini aan de haven, wachtend op de boot voor zuid-Evia en Andros. Wij bieden de gasten dan tijdens de lunch een informatiebijeenkomst aan en natuurlijk wordt er heerlijk gegeten en gedronken. De tijd die we moeten wachten vliegt voorbij! Die dag zou mijn collega van Andros niet naar Rafina komen om de gasten te begeleiden, ik zou bij de gasten blijven tot dat ze aanboord konden en dan zou ik naar Eretria op Evia (daar woon ik tijdens de zomermaanden in Griekenland) gaan.

Na een heerlijke uitgebreide lunch die ondersteund werd met het vloeibare heerlijke witte vocht wat wijn genoemd wordt was het tijd om de gasten aan boord te brengen. Ze nogmaals op het hart gedrukt te hebben dat de eerste haven Gavrio op Andros was, dat ze van boord moesten gaan, dat daar de taxi klaar zou staan en dat de boot door zou varen naar Tinos. Dat het ont- en inschepen heel snel gaat, dus aub als de aankondiging komt, twee keer in twee talen, in het Grieks en in het Engels,  ga dan vast naar beneden en ga klaar staan met uw koffer bij de ‘klep’. Na nog alle mobiele telefoonnummers genoteerd te hebben namen we afscheid met een: ‘tot morgen’ op Andros.

Ik reed naar huis, naar Evia, nagenietend van wederom een mooie aankomstdag met de belofte dat het weer een fijne week zou worden met geweldig leuke gasten kom ik thuis waar de dagelijkse werkzaamheden op mij wachtten. De honden, kat, naar kantoor, voorbereiden voor morgen. Ik ben net op kantoor, het is 19.35 en de telefoon gaat. De eigenaresse van het hotel op Andros! Paniek: de taxichauffeur ziet de gasten niet. ‘Heb je telefoonnummers van de gasten, kun je ze bellen?’ ‘We houden de boot tegen, maar de havenpolitie geeft maar een paar minuten’. ‘Ik ga ze bellen Danae, heb 3 telefoonnummers, dus houd die boot vast!’.  En de wet van Murphy trad direct in werking, geen van de 3 telefoons was bereikbaar! ‘Danae, ze nemen niet op?!’  ‘De boot moet nu echt weg, 10 minuten vertraging, meer staat de havenpolitie niet toe’.

Op dat moment weet je dat er een ‘programma wijziging’ zal zijn. De gasten zaten aan boord, kunnen er niet afgesprongen zijn en dus gaan ze dan nu door naar Tinos, kan niet anders, maar er is ook geen boot meer van Tinos naar Andros, morgenochtend pas. Direct regelen we onderdak want dat is de eerste prioriteit, een taxi en boottickets voor de volgende dag vanaf Tinos naar Andros. Taxi van het hotel naar de haven. In de tussentijd ook naar 3 telefoons sms-jes gestuurd die niet doorkomen. Aan boord zouden de ‘Nederlandse gasten’ omgeroepen worden, de namen worden doorgegeven, maar te moeilijk waarschijnlijk, dus worden de ‘Nederlanders aan boord’ omgeroepen.

Dan ineens zijn er een paar minuten later 3 bevestigingen in mijn telefoon en gaat de telefoon….. Met de slappe lach aan de andere kant kan ik amper horen wat mijn gasten zeggen, maar iedereen ligt blijkbaar dubbel van het lachen. ‘Gelukkig, er is niets ernstigs gebeurt, dat kon ook bijna niet, want dan hadden we dat van de boot eerder vernomen, schiet er door me heen’.  Wat bleek: de gasten zaten heerlijk op het buitendek, genietend van een fantastische dag, nagenietend van een heerlijke lunch en  het zeer zonnige weer, vlakbij de grote pijp, op het bovenste dek. Ze hebben nooit de aankondiging gehoord dat de boot Andros naderde.

Dat er een haven aangedaan werd, ja, maar dat ging snel en dat was vast onze haven niet, zo snel (2 uur) konden ze niet op Andros zijn. Niemand die maar een moment gedacht heeft om het voor de zekerheid na te vragen en dus nu, nu ze bij de purser staan, nu begrijpen ze dat ze naar Tinos gaan. Dat is nog eens waar voor je geld: 2 eilanden voor de prijs van 1! Hilariteit alom dus. Gelukkig, ze kunnen er erg om lachen en wij hebben alles geregeld, dus dat komt goed. De volgende dag ga ik in alle vroegte op weg van Eretria naar Rafina om met de boot van 07.25 uur naar Andros te gaan. Om 09.25 kom ik aan en wacht de boot van Tinos op. De boot komt binnen, ik bel voor de zekerheid de gasten en weer krijg ik geen contact. De klep gaat open en ik zie geen gasten staan, de schrik slaat me om mijn hart! De boot gaat naar Rafina, het zal toch niet ………. Als laatste komen ze van boord, als grapje hadden ze besloten, ‘de Drie Musketiers’, om mij nog even lekker te plagen, dat is ze gelukt, maar de opluchting was groter en weer dubbel van het lachen, nu met zijn vieren gaan we naar het hotel waar lieve eigenaresse Danae ons opwacht met een heerlijk ontbijt alvorens we de welkomstexcursie gaan doen!

Een gouden dag werd het, vaak met de slappe lach en vele grappige opmerkingen. Ik stap aan het eind van de dag voldaan aan boord om naar huis te gaan. Wat een mooi vak hebben we toch, maar u begrijpt, vanaf die dag kwam mijn collega van Andros altijd naar Rafina om samen met de gasten terug naar Andros te gaan! En voor aankomend seizoen komt de reisleiding van Tinos naar Rafina, want dan kan het ‘omgekeerde’ misschien gebeuren, gasten die dan wel naar Tinos moeten, stappen misschien op Andros uit..

Schrijf je in en blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws over Griekenland en de Griekse Gids schrijf je in voor onze gratis digitale nieuwsbrief. Direct na het aanmelden ontvang je van ons een e-mail met een link om je inschrijving te bevestigen.

Disclaimer: Wij verzamelen zoveel mogelijk informatie om onze lezers te helpen. De Griekse Gids is niet verantwoordelijk voor beslissingen die u neemt op basis van bovenstaande informatie. Houd er rekening mee dat informatie snel (per dag en zelfs per uur) kan veranderen. Zodra er wijzigingen zijn passen wij dit zo snel mogelijk aan op deze website.

Vakantie Griekenland Griekse webshop to Magazaki Vakantiediscounter Griekenland Sunweb Tui Corendon Huis kopen Kreta Griekenland