Griekenland - De Griekse Gids
Social Media Griekse Gids Twitter Griekse Gids Pinterest Griekse Gids Instagram Griekse Gids Youtube Griekse Gids Facebook Griekse Gids

Griekenland weblog

Agia Galini op Kreta, liefde op het eerste gezicht

Door: Wendy Nikolidakis

Mijn eerste kennismaking met Griekenland en Kreta, was toen ik negentien jaar was. Samen met mijn nicht ging ik op vakantie naar Kreta, naar het pittoreske vissersdorpje Agia Galini. Ik had tot dan toe nog nooit een vliegtuig van binnen gezien, dus het was voor mij een avontuur. Mijn nicht had gehoord dat Kreta zo bijzonder en mooi was en wilde er graag eens heen.

Agia Galini Kreta
Agia Galini, Kreta

Zo stapten we, op een mooie dag in juni het vliegtuig in en landden we drieënhalf uur later op de luchthaven van Heraklion. De warme, zwoele lucht van Kreta omhelsde ons direct, al was het al avond. Per bus werden we naar Agia Galini, aan de zuidkust van Kreta gebracht. Het was al avond en donker toen we aankwamen, dus na het inchecken in het hotel, zochten we onze kamer op om te gaan slapen. Van het dorpje hadden wij nog niets gezien, dat zouden we de dag erop gaan verkennen.

De volgende morgen wandelden we het straatje uit, naar beneden en we kwamen bij het vissershaventje. Dit beeld staat nog steeds op mijn netvlies: “Kristalhelder zeewater, een strakblauwe lucht met de zon hoog aan de hemel, vissersbootjes in het water. Aan de haven gezellige terrasjes met daarachter steile rotsen begroeid met een overdaad aan kleurige bougainvilles en uitzicht op het prachtige witte dorpje tegen de rotsen” Tja.., dit was, wat mij betreft, al een typisch geval van “Liefde op het eerste gezicht.”

Om naar het strand van Agia Galini te wandelen, konden we via een wandelpad langs de zee lopen, de kleur van het water was fenomenaal, de turquoise en helderblauwe kleuren van de Griekse zee had ik nog nooit eerder gezien en ik was diep onder de indruk! Aan het strand was het gezellig en gemoedelijk.

Strand Agia Galini Kreta
Aan het strand bij Agia Galini

Ook het centrum van Agia Galini was/is erg gezellig, met smalle straatjes waar zich veel restaurantjes en winkeltjes bevinden. Iedere avond gingen we bij een ander restaurantje eten.

Sraatje in Agia Galini Kreta
Gezelloig straatje in Agia Galini

Nadat we een week hadden genoten van zon, zee, lekker eten, de Samariakloof hadden bewandeld en een boottochtje naar Preveli hadden gemaakt, vonden we dat het tijd werd om het uitgaansleven van Agia Galini te verkennen. Stel je voor dat we dat niet hadden gedaan, dan was mijn leven heel anders gelopen en was: “De Griekse Gids” zelfs nooit ontstaan…

Agia Galini
Lekker eten in Agia Galini

Die avond liepen we op de trapjes van het dorp naar boven, nadat we in een van de restaurants in de kleine straatjes heerlijk hadden gegeten. Toen wij de drempel van de kleine discotheek overkwamen, stond daar,… Jorgos! Het klikte die eerste avond direct tussen ons en de rest is geschiedenis…

Disco Juke Box in Agia Galini. (Heeft nu een andere naam)

Na een paar jaar “liefde op afstand” en dat ging in die tijd nog per luchtpostbrieven en via de vaste telefoon, want Skype, mobieltjes en e-mail hadden we nog niet, (ja:, ik heb het over de jaren 90 van de vorige eeuw!”) zijn we op Kreta getrouwd en ik ben er gaan wonen. We bleven in Agia Galini wonen, waar het in de zomer heerlijk levendig en gezellig druk was, met toeristen en in de winter een oase van rust. Het was een prachtige tijd, waarin we hard werkten in onze eigen sportwinkels, maar waar we ook de tijd namen om het eiland te verkennen per auto of per motor. Heerlijk, die tochtjes op de motor, door de bergen naar afgelegen stranden en kleine bergdorpjes. In de winter was het rustig in het dorp en was de sfeer heel speciaal. In maart begonnen de voorbereidingen dan weer voor het nieuwe toeristenseizoen. Iedereen begon zijn winkel of restaurant voor het nieuwe seizoen weer klaar te maken, een verfje, een grote schoonmaak en de zaken gingen weer voor zeven maanden open. Een heerlijke tijd!

Na vijf jaar op Kreta en na de geboorte van onze eerste twee zoons, Mano en Adoni, zijn we in Nederland gaan wonen en niet veel later begonnen we met De Griekse Gids. Inmiddels zijn de oudste jongens alweer bijna 21 jaar en ook werkzaam bij De Griekse Gids en is onze jongste zoon Stef alweer 12 jaar. En nog steeds zijn we erg gelukkig met elkaar!

Zo zie je maar wat een vakantie naar Kreta al niet teweeg kan brengen!

Agia Galini Kreta
Jorgos en Wendy van de Griekse Gids in Agia Galini Kreta

Agia Galini blijft voor ons altijd een speciale plek en we komen er regelmatig en met veel plezier terug!

Agia Galini NL  Agia Galini BE

Schrijf je in en blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws over Griekenland en de Griekse Gids schrijf je in voor onze gratis digitale nieuwsbrief. Direct na het aanmelden ontvang je van ons een e-mail met een link om je inschrijving te bevestigen.

Disclaimer: Wij verzamelen zoveel mogelijk informatie om onze lezers te helpen. De Griekse Gids is niet verantwoordelijk voor beslissingen die u neemt op basis van bovenstaande informatie. Houd er rekening mee dat informatie snel (per dag en zelfs per uur) kan veranderen. Zodra er wijzigingen zijn passen wij dit zo snel mogelijk aan op deze website.

Lees ook deze populaire artikelen

All inclusive in Griekenland of niet?
Verhuizen naar Griekenland
Via Santorini met de boot naar Naxos
Centraal Griekenland: Nafpaktos, Galaxidi en Delphi

Vakantie Griekenland Griekse webshop to Magazaki Vakantiediscounter Griekenland Sunweb Tui Corendon Huis kopen Kreta Griekenland