Griekenland - De Griekse Gids
Social Media Griekse Gids Twitter Griekse Gids Pinterest Griekse Gids Instagram Griekse Gids Youtube Griekse Gids Facebook Griekse Gids

Griekenland weblog

Chalkidiki, Thessaloniki en Meteora in 1 vakantie

Tekst en fotografie: Jorgos en Wendy Nikolidakis - De Griekse Gids

In de maand april gingen we voor acht dagen naar Chalkidiki. We hebben er een heerlijke vakantie doorgebracht. We gingen naar het Acrotel Athena Pallas. Dit is een vijfsterrenhotel in Elia, op het schiereiland Sithonia, in Chalkidiki. De eigenaar van het hotel heet Harris en de marketingmanager Voula. Het zijn aardige mensen die we al enkele jaren kennen van de vakantiebeurs. We hebben ontzettend veel zin om hun hotel nu in levende lijve te gaan ervaren.

Elia strand Chalkidiki

Aankomst bij het hotel in Elia, Chalkidiki

Onze vakantie begint in Thessaloniki, waar we met het vliegtuig landen. Vooraf hebben we een auto gehuurd. We worden keurig opgewacht door een personeelslid en we stappen in de auto. De vakantie kan beginnen. De reis van Thessaloniki tot Elia duurt anderhalf uur, maar is allesbehalve saai. We kijken om ons heen naar het mooie landschap met heuvels. Het is mooi, helder weer, de zon schijnt heerlijk en het is met een graad of 22 al warm. Wat wil je nog meer? Bij het hotel worden we door Voula met een drankje verwelkomd en naar onze kamer gebracht. De wandeling door de tuinen van het complex naar de kamers geeft ons meteen een eerste indruk. Tot in de details heeft men er een mooi, sfeervol hotel van gemaakt, in de traditionele, Macedonische bouwstijl. Nadat we ons even opgefrist hebben, nemen we plaats bij het prachtige zwembad.

"Het hotel ligt in een prachtige omgeving met dennenbossen."

In dit gebied wordt veel wijn geproduceerd, je ziet overal wijngaarden. Het ligt aan een zandstrandje, waar je via trappen naar beneden kunt komen. Op het strand zijn ligbedden en parasols van het hotel, die gratis gebruikt mogen worden door de badgasten. Wat voelt het heerlijk aan om over het strand te lopen met blote voeten, de golven van het water te horen, de geur van de dennenbomen te ruiken en de warmte van de zon te voelen. De tijd vliegt en we hebben trek gekregen. We gaan bij het restaurant van Athena Pallas dineren. Bij dit restaurant is er een uitgebreide keuze aan Griekse specialiteiten. Het is moeilijk kiezen voor ons, wat zullen we nemen? Het ruikt en het ziet er allemaal heerlijk uit. Het buffet heeft een ruime keuze aan vlees- en visspecialiteiten, maar ook vegetariërs zullen hier genieten, er zijn veel soorten salades, allerlei kazen en lekkere desserts. Bij de bar nemen we nog een glaasje wijn. Inmiddels is buiten donker, we voelen nu pas dat we echt moe zijn, tijd om te slapen.

Acrotel Athena Pallas

Naar Neos Marmaras

Om 9.00 uur ’s ochtends zijn we wakker en goed uitgerust. De zon schijnt. De strakblauwe hemel en het uitzicht over de zee tot aan Kassandra (het eerste schiereiland van Chalkidiki) is magnifiek. Het eerste wat we gaan doen is ontbijten natuurlijk. De keuze is weer gigantisch, zoveel lekkere dingen! Een van de koks maakt boerenomeletjes met de ingrediënten die je zelf mag kiezen. Heerlijk! Er staat ook een apparaat waarmee je op de ouderwetse manier een Griekse koffie kunt maken op heet zand! Ook is er volop vers fruit. Rond de middag beginnen we aan onze eerste autotrip. We rijden zuidwaarts langs de kust naar Neos Marmaras, een van de grootste stadjes van Sithonia. Het stadje, dat ongeveer drieduizend inwoners telt, ligt tegen de hellingen van een lage heuvel.

Neos Marmaras heeft een haven waar vissersbootjes aanmeren.

De meeste cafés en restaurants bevinden zich bij de haven.  Neos Marmaras is vooral bekend om het luxe “Porto Carras Hotel” dat een kilometer ten zuiden van het stadje ligt.  We wandelen een uurtje door Neos Marmaras. We winkelen wat en eten onze eerste pita-gyros van deze vakantie! Daarna gaan we bij het mooie strand van Neos Marmaras zwemmen en zonnen en aan het einde van de middag keren we terug naar het hotel om daar nog eens te genieten van de omgeving, de gastvrijheid van het personeel en het lekkere eten. Het was een geslaagde dag. Morgen staat Thessaloniki op het programma en we willen daar tot ‘s avonds laat blijven.

Neos Marmaras

Trip naar Thessaloniki

Het is onze derde dag in Chalkidiki en vandaag hebben we een dagtrip naar Thessaloniki ingepland. Het is weer een zomerse dag. Hoewel het nog april is geeft de thermometer in de auto al 23 graden aan en het is nog maar half tien. Het zal vandaag 26 graden worden volgens “EMY”, het Griekse meteorologische instituut. Na het ontbijt vertrekken we richting Thessaloniki en we genieten van de rit. Anderhalf uur later komen we in Thessaloniki aan. We parkeren de auto in een ondergrondse parkeergarage, vlakbij de Witte Toren (Lefkos Pirgos) die wij als eerst gaan bezoeken. Het is gezellig druk rondom de toren. We zien mensen op het gras zitten, we zien joggers en fietsers en mensen slenteren langs de boulevard.

Witte Toren Thessaloniki
De Witte Toren in Thessaloniki

We maken een wandeling richting het Aristoteles plein dat een kleine kilometer van de Witte Toren ligt. Aan de rechterkant staat het beeld van Aristoteles, een van de grootste Griekse filosofen. Kinderen rennen over het plein, we zien ouderen en toeristen op de bankjes aan de rand van het plein van de zon genieten. Opvallende gebouwen zijn hier het Olympion theater en Hotel Electra Palace. We lopen een stukje de Aristotelousstraat in, waar veel winkeltjes zijn, daarna keren we terug naar de Witte toren. Vanaf hier willen we de rode “sightseeing bus” nemen, die ons door de hele stad zal voeren. Het is druk in de stad en de busrit is niet zo prettig, omdat overal verkeersopstoppingen zijn, maar het is wel gemakkelijk om al zittend heel veel van de belangrijke bezienswaardigheden binnen een rit van een uur toch te kunnen bezichtigen. De bus rijdt tot boven op de heuvel waar het Byzantijns kasteel is en keert dan terug richting de Witte toren. Wij stappen bij de Triomfboog van Keizer Galerius uit. De boog is tijdens de Romeinse bezetting gebouwd. Hier vlakbij ligt ook de ‘Rotonda’, dat als Mausoleum had moeten dienen, maar uiteindelijk de kerk van Agios Georgios werd. We wandelen de hele dag in Thessaloniki, vermoeiend, maar erg leuk.

Aristotelesplein Thessaloniki
Thessaloniki, het Aristotelesplein

Paok-Panathinaikos

Vandaag willen we ook nog iets heel anders gaan doen. We willen naar een voetbalwedstrijd! In het stadion van Toumba gaan we naar de Griekse bekerwedstrijd Paok-Panathinaikos.  Om een uur of 17.00 besluiten we al richting het stadion te gaan, de wedstrijd is namelijk uitverkocht en met 30.000 fanatieke Paok-supporters op de tribunes wil je maar liever op tijd zijn. We rijden er met de huurauto heen en parkeren deze in de ondergrondse parkeergarage van het Ippokratio ziekenhuis. Via de Kleanthous straat lopen we dan richting het stadion. Eigenlijk zijn we nog veel te vroeg, daarom nemen wij plaats buiten aan een tafeltje van een crêperie en we bestellen een grote chocoladewafel en een pannenkoek. Het kost hier bijna niets, maar wat is het lekker! Ondertussen wordt het drukker op straat en zingende fans van Paok komen steeds weer voorbijlopen. De sfeer is goed en alle cafeetjes bij het stadion zitten stampvol supporters. Na de lekkere zoete hap lopen we naar het stadion. Onze jongste zoon wil graag nog even in de fanshop kijken. De nodige aankopen worden gedaan en even later zitten we op de tribune. Wat een geweldige sfeer treffen we hier, wat een ambiance, het vuurwerk dat aan de andere kant van de tribune wordt afgestoken is indrukwekkend, maar we zijn blij dat we er ver vandaan zitten! Het wordt een geweldige wedstrijd waarbij Paok met 4-0 van Panathinaikos wint, tot grote vreugde van de Thessaloniki fans. Na afloop van de wedstrijd rijden we terug naar ons hotel in Chalkidiki. Het was een erg leuke, maar lange dag. Wat hebben we weer plezier gehad! Morgen staat een ander programma op onze lijst: de ronde van Sithonia!

De ronde van Sithonia

Ook deze dag begint met en stralende zon. We gaan vandaag de ronde van de middelste poot van Chalkidiki maken, de ronde van Sithonia.  Via Elia rijden we in noordelijke richting en buiten Nikiti slaan we rechtsaf richting de oostkust van Sithonia. Onze volgende trip is naar Vourvourou dat aan de andere kant, de oostkust, van Sithonia ligt. Al vlug komen we bij Vourvourou aan. Op het strand is er bijna niemand te bekennen hoewel het weer heerlijk is en de temperatuur 25°C!

"Vourvourou is een van de populairste badplaatsen van Chalkidiki."

In dit gebied zijn meerdere mooie stranden en prachtige kleine eilandjes. Er zijn veel bossen waar je mooie wandelingen kunt maken en de zee heeft mooie, turquoise kleuren.

Vourvourou Chalkidiki
Vourvourou Sithonia Chalkidiki

We rijden verder door beboste gebieden naar het zuiden, waar je ook kijkt, de natuur is indrukwekkend en het contrast met de blauwe zee en hemel is adembenemend. We brengen een bezoek aan camping Lacara. We kennen de eigenaren sinds jaren maar we waren er nog nooit geweest. Ook hier weer veel Nederlanders met hun campers! De camping heeft ook bungalows en ligt in een idyllisch bosgebied ten noorden van de prachtige stranden van Kavourotrypes en Sarti. Kavourotrypes is onze volgende bestemming. Het is hier onbeschrijfelijk mooi! Bij een van de ‘verlaten’ stranden gaan we zitten en genieten van het totaalplaatje. Aan de overkant zien we Mount Athos, de beroemde berg op het schiereiland waar al de kloosters zijn! De turquoise kleuren van de zee zijn net als in een tekenfilm. De rest van de dag hebben we de badplaatsen Sarti, Kalamitsi, porto Koufo en Toroni bezocht en via Neos Marmaras zijn we teruggekeerd naar ons hotel in Elia.

Kavourotrypes Chalkidiki

Naar Afytos op schiereiland Kassandra

Ook deze dag begint weer met een stralende zon. We gaan vandaag een deel van de eerste poot van Chalkidiki bezoeken, het schiereiland Kassandra. Het is het meest toeristisch deel van Chalkidiki en dat heeft te maken met de afstand vanaf Thessaloniki die korter is en het is dus sneller bereikbaar. Via Elia rijden we in noordelijke richting en buiten Nikiti slaan we linksaf richting Kassandra. Nikiti is een erg leuke badplaats met een prachtig strand waar veel tavernes en cafés zijn. Net buiten Nikiti bevindt zich ook het oude traditionele dorp dat de moeite waard is om te bezoeken. We rijden richting Kassandra en passeren allerlei mooie badplaatsen zoals Metamorfosi, Psakoudia en Gerakini, waar veel toeristen komen. Het schiereiland van Kassandra begint bij Nea Potidea, ook wel “de poorten van Kassandra” genoemd. Hier bevindt zich het gelijknamige kanaal dat de baai van Kassandra met de baai van Thermaikos verbindt.

Nea Potidea Kassandra Chalkidiki

Op deze plek lag in het jaar 600 vóór Christus het Oude Potidea dat door Corinthiërs was gesticht. Hier zijn resten te zien van oude vestingmuren. Het kasteel zou een werk zijn van de Byzantijnse Keizer Justinianus dat later door Venetianen versterkt werd. De lengte van de muur was 1300 meter, met in de uiterste hoeken twee kastelen die zich in de zee bevonden. Aan de ene kant ligt de baai van Thermaikos, aan de andere kant de baai van Kassandra. De poorten van dit kasteel gingen in geval van nood dicht waardoor het schiereiland niet meer toegankelijk was via het vasteland. Vandaar ook de historische benaming “De Poorten van Kassandra”. We rijden door naar Nea Fokea. Hier bevindt zich het Byzantijnse kasteel van Agios Pavlos, vlakbij het strand op een heuveltje. Dit kasteel is in de middeleeuwen gebouwd bij een klooster dat hier toen stond, om bescherming te bieden tegen aanvallen van piraten. De naam heeft het kasteel te danken aan Apostel Paulus die hier in het begin van het eerste millennium is geweest. Nea Fokea heeft een leuk strandje en er zijn enkele taverna’s en traditionele Griekse cafés. Rond de middag arriveren we in Afytos dat ook wel Athytos genoemd wordt. We vinden het een van de leukste dorpen van Chalkidiki.

Afytos Chalkidiki

Het pittoreske dorp Afytos heeft mooie straatjes, pleintjes en huizen.

Het heeft karakteristieke stenen huizen en op het dorpsplein staat de kerk van Agios Dimitrios die in het jaar 1857 is gebouwd. In het dorp zijn veel souvenirwinkeltjes. We komen een kunstenaar tegen die met de hand beschilderde poppen maakt. Leuk! Er zijn veel tavernes zowel midden in het dorp als aan de rand ervan, met fantastisch uitzicht over de hele baai van Kassandra. De bekendste badplaats van Chalkidiki is wellicht Kalithea. Ook deze plaats bezoeken we vandaag, waarna we terugkeren naar het Athena Pallas hotel om de rest van de dag bij het zwembad en het strand te genieten van de zon en om een beetje uit te rusten!

Van Chalkidiki naar Meteora

Een vakantie in Chalkidiki kun je zo afwisselend maken als je maar wilt. Je kunt van de mooie zandstranden en de met bossen begroeide bergen genieten, van de mooie wijngaarden en traditionele dorpen en van de wetlands en de historische bezienswaardigheden en kloosters. Binnen een straal van 100 km heb je ontzettend veel locaties die de moeite waard zijn om te bezoeken! Als je een auto huurt kun je langere afstanden afleggen en bijvoorbeeld naar de prachtige stad Kavala rijden en naar de opgravingen van Amfipoli gaan of naar Thessaloniki, naar de Olympus of naar de opgravingen waar Alexander de Grote is opgegroeid en jaren heeft doorgebracht zoals Vergina, Pella en Dion. De keuzes die je kunt maken zijn oneindig. Wij kozen ervoor om naar Meteora te gaan, met de indrukwekkende kloosters op de rotsen.

Meteora

Vanaf ons hotel vertrekken we om 10.00 u ’s ochtends richting Meteora. Het is een flinke afstand die we gaan afleggen. Tot Meteora is het 358 km wanneer je via de Olympus Riviera rijdt en 355 km wanneer je via Kozani en Grevena rijdt. Wij kiezen ervoor om op de heenweg via de Olympus Riviera te rijden en op de terugweg via Grevena en Kozani. Via Thessaloniki rijden we op de Egnatia autosnelweg in westelijke richting en nadat we de wetlands van Axios en Aliakmonas passeren slaan we ter hoogte van ‘Klidi’ af richting Katerini. Katerini is de mooie hoofdstad van het departement Pieria. Dit gebied noemt men ook wel de Olympus Riviera of de Olympische Riviera. Hier zijn kilometerslange mooie zandstranden, imposante archeologische opgravingen, traditionele dorpen en natuurlijk de berg Olympus. We passeren het kasteel van Platamonas en via Neoi Poroi naderen we de Tempi vallei. Vroeger was dit een vrij gevaarlijk traject op de route Thessaloniki-Athene maar dit is gelukkig niet meer zo. Sinds 2016 is de nieuwe grote tunnel geopend (6 km) en behalve dat er veel tijdwinst behaald wordt, is het ook nog eens erg veilig.Via de Tempi vallei waar de rivier Pinios stroomt, rijden we de grote vlakte van Thessalië op en via Larissa rijden we dan richting Meteora.

"Vanaf heel ver zien we de indrukwekkende Meteora rotsen verschijnen"

Hoe dichterbij we komen des te meer wij onder de indruk zijn.  Om tijd te hebben om meer van Meteora te zien, hebben we besloten om een dagje bij een hotel te overnachten gelegen aan de voet van een van de Heilige Rotsen van Meteora. Na het inchecken lopen we door de straatjes van Kalambaka en op een gezellig pleintje nemen we plaats bij een terrasje om te lunchen. Kalambaka is een stadje met 9000 inwoners dat 12 maanden per jaar leeft. Het trekt het hele jaar door toeristen uit de hele wereld aan, toen we er waren kwamen we toeristen uit Zuid-Amerika en de Verenigde Staten tegen, maar ook toeristen uit Azië (China, Japan). Na de lunch maken we ons klaar om de kloosters te bezoeken. Met de auto rijden we richting de kloosters maar eerst maken we nog even een stop bij het pittoreske dorp Kastraki dat twee kilometer van Kalambaka ligt. Het ligt als het ware tussen de rotsen in gebouwd, het is imponerend om hier een wandeling door de ouderwetse straatjes te maken. Hier in Kastraki zijn meerdere leuke tavernes en winkeltjes.

Kastraki Meteora
Kastraki

Even later rijden we bergopwaarts naar Meteora. Meteora is eigenlijk een indrukwekkend cluster van enorme, donkere rotsen. De kloosters van Meteora zijn gebouwd op de toppen van enkele van deze rotsen. Vroeger waren het er dertig, tegenwoordig zijn er nog zes actief, namelijk de kloosters Megalo Meteoro, Varlaam, Agia Triada, Agios Stefanos, Rousanou en Agios Nikolaos Anapafsas. Iedere dag komen bezoekers vanuit de hele wereld hier samen om de kloosters te bewonderen, te  mediteren en te bidden. Deze kloosters zijn sinds 1988 opgenomen in de UNESCO Werelderfgoedlijst en kun je allemaal bezoeken. Met de drone maken we weer een aantal mooie videobeelden van Meteora.

De volgende ochtend, na het ontbijt, bezoeken wij de kloosters nog een keer en iets voor de middag beginnen we aan onze terugrit naar Chalkidiki. Deze keer kiezen we voor de noordelijke route, de route via Grevena richting Thessaloniki. Wat een prachtige route is dit! De landschappen veranderen steeds en we komen bossen, bergen en rivieren tegen. Wat kan Griekenland divers zijn, wat een verschil bijvoorbeeld met het stukje Griekenland en de Griekse eilanden waar de meeste toeristen in de zomer op vakantie naartoe gaan. Er is zeer veel te zien hier qua cultuur.

Acht dagen hebben we in het Noorden van Griekenland vertoeft en we hebben een heerlijke, afwisselende tijd gehad. Graag willen wij via deze weg Mr Harris Pournaris en Mrs Voula Tseneklidou van Acrotel Hotels in Chalkidiki bedanken voor alle hulp die ze ons aangeboden hebben om dit artikel te verwezenlijken.

Vakantie Chalkidiki en Meteora>>>

Schrijf je in en blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws over Griekenland en de Griekse Gids schrijf je in voor onze gratis digitale nieuwsbrief. Direct na het aanmelden ontvang je van ons een e-mail met een link om je inschrijving te bevestigen.

Disclaimer: Wij verzamelen zoveel mogelijk informatie om onze lezers te helpen. De Griekse Gids is niet verantwoordelijk voor beslissingen die u neemt op basis van bovenstaande informatie. Houd er rekening mee dat informatie snel (per dag en zelfs per uur) kan veranderen. Zodra er wijzigingen zijn passen wij dit zo snel mogelijk aan op deze website.

Lees ook deze populaire artikelen

Eilanden van het Noordelijk Egeïsch Zeegebied
Anneke Kamerling: het verhaal over de mastiek op Chios
Pasen in Thessaloniki
Tip van Jorgos: Apiranthos op Naxos

Vakantie Griekenland Griekse webshop to Magazaki Vakantiediscounter Griekenland Sunweb Tui Corendon Huis kopen Kreta Griekenland