Griekenland - De Griekse Gids
Social Media Griekse Gids Twitter Griekse Gids Pinterest Griekse Gids Instagram Griekse Gids Youtube Griekse Gids Facebook Griekse Gids

Griekenland weblog

Via Santorini met de boot naar Naxos

Door: Wendy Nikolidakis - De Griekse Gids

Al één keer eerder was ik op het Cycladen eiland Naxos, maar dat was slechts voor enkele dagen, als onderdeel van een eiland hop-vakantie. Nu gingen we een hele week naar Naxos toe!  We vertrekken met het vliegtuig naar Santorini, om vanaf hier de “Blue Star” boot naar Naxos te nemen. Voordat we naar de haven van Santorini gaan, houden we in Kamari (een gezellig badplaatsje op Santorini, vlakbij het vliegveld) een lunchstop, want de boot vertrekt pas ‘s middags tegen vieren. We bestellen een heerlijke Griekse salade, gevulde aubergine en een tiropita (kaasbroodje) en zittend op het terras, met uitzicht op het bijzondere, zwarte strand en met het mooie uitzicht op de bergen en zee, zijn we het er roerend over eens: het is heerlijk om weer terug in Griekenland te zijn!

Kamari, Santorini
Kamari Santorini

Na de lunch en nadat we zelfs even op een strandbedje hebben gelegen, brengt de bus ons naar de haven van Santorini, een tocht naar beneden via steile haarspeldbochten. Petje af voor de buschauffeurs die hier dagelijks op en neer rijden! In de haven aangekomen wachten we op de boot, net zoals vele andere toeristen. Tjonge, wat is het hier druk zeg. Het krioelt hier van de toeristen van allerlei nationaliteiten, maar de mensen uit Japan spannen de kroon. Met zijn allen wachten we in een tegen de zon beschutte wachthal tot de boot arriveert. De boot is gelukkig erg groot, er is rekening gehouden met veel passagiers, we kunnen zo, met zijn allen, de roltrap op, aan boord. En nu een goed plekje zoeken, voor ons betekent dat: in het zonnetje! Want die hadden we tot dan toe nog niet veel gezien in Nederland. Nadat we een perfect plekje hebben bemachtigd genieten we twee uurtjes van de vaart en de zon en zeewind. Zo die bleke wangetjes hebben vast wat kleur!

Naxos
Naxos stad met Portara op de voorgrond

De aankomst op Naxos is indrukwekkend, want het hoofdstadje, met de witte huisjes waarboven het kasteel uittorent en waar links van het stadje zich de Poort (Portara) bevindt is prachtig om te aanschouwen.

Wij zorgen dat we met bagage en al klaarstaan om snel van de boot te kunnen. Vanaf Naxos stad worden we opgehaald en naar onze accommodatie gebracht die zich in Stelida bevindt. We hebben geluk met ons hotel en zijn helemaal voldaan na de goede reis en prettige aankomst. Het is inmiddels al laat en na een hapje te hebben gegeten in het restaurant van het hotel, kijken we hoe de zon verdwijnt achter Naxos stad en wij zoeken ons hotelbed op om morgen fris en fruitig het eiland te gaan bekijken.

Naxos zonsondergang
Zonsondergang bij Naxos stad

De volgende morgen gaan we met de huurauto naar Naxos stad en zoeken de parkeerplaats op. Deze bevindt zich niet, zoals we dachten, beneden in de haven, maar net iets buiten de stad aan de achterkant van het kasteel. Hier kan je de auto zo lang als je wilt en gratis laten staan en er is altijd plaats. We lopen binnendoor, via vele kronkelwegen door het stadje naar de haven. Al wandelend komen we fantastische plaatjes tegen. Wat een ontzettend mooi en leuk stadje is dit, met overal kleine winkeltjes, vele bloempotten en binnenpleintjes en steegjes. Het leuke is dat de winkeltjes net even anders zijn dan de standaard souvenirshopjes die je meestal tegenkomt. Hier bij de bewoners van dit stadje ontdekken we veel creativiteit; veel handgemaakt producten. Zo is er een leuk winkeltje, met hand beschilderde pompoenen en winkels met hand beschilderd aardewerk, kleding, hand gemaakte sieraden en allerhande kunstwerkjes.

Naxos
Creativiteit in Naxos stad

Naar Naxos met Griekse Gids Reizen

De nauwe straatjes in het centrum wordt “De oude markt” genoemd. Het is een waar doolhof hier, maar dat is nu juist de charme van deze plek. In deze straatjes bevinden zich ook heel veel leuke kleine restaurantjes en tavernes, waar op verschillende plekjes s avonds live muziek wordt gemaakt. De haven van Naxos bestaat uit twee gedeeltes; de grote haven, waar we gisteren zijn aangekomen met de grote Blue Star veerboot en ten zuiden daarvan het kleine haventje, voor de toeristenbootjes en de vissersboten. Voor de kleine haven ligt een boulevard en hier zijn vele terrassen, restaurants en tavernes. Het is hier ook levendig en gezellig, net als in de kleine straatjes erachter. Nadat we een heerlijke pita met gyros achter de kiezen hebben, besluiten we weer naar de auto te gaan en enkel dorpen van ons lijstje te gaan bezoeken.

Naxos stad

We beginnen bij Agios Arsenios. Dit is een traditioneel dorp, één van de grootste dorpen van Naxos. Het ligt in een vruchtbare vallei, acht kilometer ten zuiden van Naxos stad. We maken wat foto’s en dan hebben we het hier wel gezien, er is verder niet veel te doen, dus we gaan we verder richting Potamia. Potamia is eigenlijk niet één dorp, maar het zijn drie dorpen. Deze drie dorpen liggen naast elkaar op de route Naxos stad - Filoti. Van west naar oost zijn het Kato Potamia (beneden) Mesi Potamia (midden) en Ano Potamia (boven). De drie dorpen liggen op de hellingen van een heuvel. Onderaan de heuvel loopt stromend water en er is een watermolen. In deze omgeving zijn vele wandelpaden, je kunt hier prachtige wandelroutes lopen. Wij zijn van Boven Potamia naar Mesi Potamia gewandeld, het is een prachtige, erg rustige omgeving. Je komt er niet veel mensen tegen.

Wandelen op Naxos bij Potamia
Potamia Naxos

We willen nu naar een dorp waar wat meer leven in de brouwerij is en we rijden naar Chalkio. Een schot in de roos, want hier bevindt zich het destilleermuseum en ernaast is een Zacharoplastio, (winkeltje met zoetigheden en gebak) waar men de heerlijkste chocolatopita (chocoladetaart) maakt die wij ooit heb geproefd! We nemen ons voor om hier elke dag even langs te rijden! Hoewel Chalkio best een beetje afgelegen ligt, is het wel door de toeristen ontdekt, het is er gezellig druk. Er is net een bus met Franse toeristen aangekomen, die het destilleermuseum gaan bezoeken. Je ziet aan de winkeltjes dat men op de komst van toeristen is voorbereid. Er zijn enkele kleine souvenirwinkeltjes die geweven tassen en tapijten verkopen, of winkeltjes die kopjes en ansichtkaarten verkopen. Chalkio is vroeger een rijk dorp geweest, dat zie je goed terug in de mooie herenhuizen. In het dorp zijn enkele zeer gezellige tavernes en mooie kafeneions. Chalkio staat bekend om de gegrilde vleesgerechten die hier heerlijk bereid worden, op een grote barbecue op het pleintje zien we dit “live” gebeuren. Omdat het nog wat vroeg is besluiten wij in het volgende dorp wat te gaan eten, hoewel de geuren van de barbecue erg aanlokkelijk waren...

Chalkio Naxos

Naar Naxos met Griekse Gids Reizen

We rijden toch door naar Filoti en daar krijgen we geen spijt van, want ook in dit dorp, dat aan een doorgaande weg ligt, staan meerdere eetgelegenheden. Het is ook hier gezellig druk. De omgeving is sfeervol en weldadig met veel groene bomen en struiken. We bestellen hier “Dakos” (gedroogd brood met tomaat en feta), natuurlijk een lekkere salade en souvlaki. We genieten van de relaxte sfeer die hier hangt, overal zitten toeristen en Grieken en iedereen geniet. Wij ook, met volle teugen!

Filoti Naxos

Naxos bevalt ons uitermate goed, we hebben nu al zin om nog veel meer van dit mooie eiland te bekijken.

Lees ook: Met de boot vanaf Naxos naar Koufonissia en Iraklia  en We gaan Naxos verkennen!

Vakanties naar Naxos vanuit NL Vakanties naar Naxos vanuit België

Schrijf je in en blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws over Griekenland en de Griekse Gids schrijf je in voor onze gratis digitale nieuwsbrief. Direct na het aanmelden ontvang je van ons een e-mail met een link om je inschrijving te bevestigen.

Disclaimer: Wij verzamelen zoveel mogelijk informatie om onze lezers te helpen. De Griekse Gids is niet verantwoordelijk voor beslissingen die u neemt op basis van bovenstaande informatie. Houd er rekening mee dat informatie snel (per dag en zelfs per uur) kan veranderen. Zodra er wijzigingen zijn passen wij dit zo snel mogelijk aan op deze website.

Lees ook deze populaire artikelen

Pasen in Thessaloniki
Tip van Jorgos: Apiranthos op Naxos
Waarom Ikaria een Blue Zone eiland is
Eilanden van het Noordelijk Egeïsch Zeegebied

Vakantie Griekenland Griekse webshop to Magazaki Vakantiediscounter Griekenland Sunweb Tui Corendon Huis kopen Kreta Griekenland