Griekenland - De Griekse Gids
Social Media Griekse Gids Twitter Griekse Gids Pinterest Griekse Gids Instagram Griekse Gids Youtube Griekse Gids Facebook Griekse Gids

Griekenland weblog

Lesbos, wat is er veel te zien en te doen!

Door Wendy Nikolidakis - De Griekse Gids

Dit is het vervolg van:Lesbos is het waard om te bezoeken!

We besluiten om gelijk maar een groot deel van Lesbos te gaan verkennen. We rijden eerst naar de baai van Kallonis, waar je Flamingo’s en allerlei andere vogels kunt spotten bij de zoutpannen. Hier wordt  nog actief zout gewonnen uit zeewater. De  tien meter hoge  witte zoutberg is hiervan het bewijs. Vanuit het houten vogelspothuisje dat aan de oostkant van de baai staat, hadden we een goed uitzicht op de vogels. Tussen de flamingo’s zagen we de zwarte reiger en de zilverreiger met gele snavel. Niet dat wij zelf zo op de hoogte zijn van de verschillende vogelsoorten, maar een vogelkenner uit Nederland, die toevallig ook in het huisje naar de vogels tuurde, was zo aardig zijn kennis met ons te delen.  Dat wij de zwarte reiger zomaar tegenkwamen was erg leuk, want volgens reisleider Dolf, mag je dan een wens doen, dit had hij verteld tijdens de transfer naar Molyvos. Naderhand, toen wij er nog eens langskwamen, zagen we warempel die zwarte reiger wéér, dus blijkbaar is het een vaste bewoner van het gebied en dat maakt de kans op een wens voor elke toerist wat groter! Lesbos is een vogeleiland bij uitstek, veel toeristen komen speciaal voor de vogels, vooral in het voor-en najaar.

Flamingo's op Lesbos - vogel paradijs
Flamingo's in de baai van kallonis

WATERVALLEN VAN PESAS

We reden hierna door naar de watervallen van Pesas. Een prachtig gebied met dennenbossen. Het is een geweldig mooie wandeling naar de watervallen, die uitgezet is met houten hekjes, bankjes en wandelpaden, alles was netjes verzorgd. Het is een waterrijk gebied met veel bronnetjes De natuur is prachtig en van verre hoor je het water van de waterval al naar beneden kletteren. Na ongeveer 25 minuten wandelen in de schaduw van de bomen, kwamen we al aan bij de waterval; absoluut de moeite waard!

Watervallen op Lesbos
Watervallen bij Pesas

STRANDEN, BERGDORPEN... EN OUZO!

Nadat we weer terug waren gewandeld naar de auto, deze keer met iets meer moeite, want het was bergop, reden we naar het zeven kilometer lange strand van Vatera, aan de zuidkust. Hier waren we niet zo erg van onder de indruk, dus na het maken van een paar foto’s reden we gauw door naar het bergdorp Agiassos. Dit was meer ons zin. Het is een leuk, kleurrijk dorp dat op de hellingen van de berg Olympos ligt, met ambachten en keramiek en een mooie Mariakerk. Er is een aantal souvenirwinkels, een museum en verschillende taverna’s. Hier besloten we wat langer te blijven en te lunchen. Ik koos voor gevulde koolbladeren met rijst en gehakt en dat smaakte heerlijk. Het dorp wordt omgeven door een dicht bos met dennenbomen, platanen en kastanjebomen en hier kan je wandelen over de uitgezette wandelpaden op de berg Olympos. Vanaf Agiassos reden we weer terug naar het zuiden, naar Plomari, dat bekend staat om de ouzoproductie. Al sinds 1860 wordt hier ouzo geproduceerd. Het is een mooi dorp dat half op de bergen en half in het dal ligt. Bij bijna elke taverna hangt octopus te drogen aan een lijn en natuurlijk zijn we hier gestopt om een ouzootje te drinken. In Plomari bevindt zich ook het ouzomuseum en er zijn verschillende ouzofabrieken.

Ouzo in Plomari

KLOOSTER

Vanaf plomari reden we in noordelijke richting langs de Golf van Geras naar de oostkust, naar het dorp Thermis. Hier hebben we het klooster van Agios Rafail bezocht en de kerk van Trouloudis. De 14e-eeuwse Byzantijnse kerk staat in het dorp Thermi. Het vrouwenklooster van Agios Rafail werd pas in de jaren ’60 van de vorige eeuw gesticht en is uitgegroeid tot één van de belangrijkste religieuze trekpleisters van Lesbos en Griekenland. Dit klooster wordt druk bezocht door pelgrims uit het hele land. Ze drinken van het heilige water en nemen gevulde flesjes mee. Lege plastic flesjes worden buiten het klooster in kraampjes verkocht, net als allerlei religieuze souvenirs. Aan deze kant van het eiland wilden we nog een aantal plaatsen bezoeken, maar het werd al donker; de tijd vliegt als je het naar je zin hebt en we moesten het uitstellen tot de volgende dag.

Lesbos klooster
Klooster Agios Rafail

TERRASJE EN KREMASTI BRUG

Fris en uitgerust stapten we de volgende ochtend weer in de auto. Eerst voor een stop bij een Zacharoplasteio (patisserie) tussen Molyvos en Petra, waar we met een prachtig uitzicht op zee een heerlijk chocoladetaartje en verse jus d’orange bestelden. Zo, nu konden we er wel even tegen en we gingen weer op pad. Via het vissersdorp Skala Kallonis, dat een haven en een strand heeft en waar je goed sardientjes kunt eten, reden we richting Agia Paraskevi. Dit is een welvarend en opvallend goed verzorgd stadje met uitstekend onderhouden huizen. Een oude olijfverwerkingsfabriek is hier omgebouwd tot museum. Na het dorp Agia Paraskevi kwamen we links een afslag tegen, een zandweg. Deze zandweg leidt na ongeveer drie kilometer naar de Kremasti brug. Deze brug is gebouwd tijdens de Venetiaanse bezetting (1355-1462) als belangrijke verkeersader naar de burcht in Molyvos. De brug is 8,5 meter hoog en is één van de meest opvallende bouwwerken uit de middeleeuwse architectuur van Lesbos. Volgens een middeleeuwse volkslegende zou de bouwmeester het lichaam van zijn vrouw in de fundamenten hebben ingemetseld…

Brug Kremasti Lesbos

KLOOSTER VAN TAXIARCHES

In het dorp Mantamados maakten we een korte tussenstop bij het klooster dat zich hier bevindt. Het klooster van Taxiarches is een van de belangrijkste kloosters op het eiland. Het is een klooster in Byzantijnse bouwstijl. De reliëf-icoon (een beeld) van de Aartsengel Michaël dateert uit 1766. Volgens de legende werd de icoon gemaakt van klei en het bloed van de monniken die leefden in het klooster en werden afgeslacht door piraten. De enige monnik, die het bloedbad overleefde, maakte het beeld. De reliëf-icoon van Taxiarchis is een afbeelding van de aartsengel Michaël. Jaarlijks komen duizenden pelgrims deze reliëf-icoon bekijken. Aartsengel Michaël is ook de beschermheilige van het eiland Lesbos.

SKALA SYKAMINIA

Via de kustweg reden we naar Skala Mistegnon, waar we bij een taverna aan zee hebben geluncht, met o.a. een Griekse salade en inktvisballetjes. Nu gingen we op weg naar Skala Sykaminia, waar we de avond tevoren in het donker waren langsgereden. Skala Sykaminia is een erg leuk plaatsje met een besloten haventje met kleurrijke vissersbootjes en een kerkje op een rots in de zee; het kerkje van Heilige Maria “panagia Gorgona”. De sfeer in dit plaatsje is erg goed, het is er gezellig en pittoresk, echt een bezoek waard. Bij het kleurrijke haventje zijn veel terrasjes, die uitnodigen tot een lange zit in het zonnetje.

Skala Sykaminia

MYTILINI

Tot slot is er nog de hoofdstad van het eiland, Mytilini. Deze stad strekt zich uit over vijf heuvels met een middeleeuwse vesting op de top van een van de heuvels. Mytilini ligt aan de zuidoostkust van het eiland en is een charmante stad die zeer goed verzorgd is en waar veel mooie gebouwen zijn. Rondom de haven zijn veel leuke restaurants, ouzeries en taverna’s, maar ook moderne winkels en bars.

Mttilini
Mytilini

Mijn indruk van Lesbos is heel positief. Lesbos is een heerlijk rustig eiland, met prachtige natuur en veel wandelgebieden, een echt wandeleiland dus. Molyvos is een geweldig leuk vakantieplaatsje en ook Petra, Sigri, Plomari en Skala Sykaminia zijn echte aanraders.

Vakanties naar Lesbos NL Vakanties naar Lesbos Belgie

Schrijf je in en blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws over Griekenland en de Griekse Gids schrijf je in voor onze gratis digitale nieuwsbrief. Direct na het aanmelden ontvang je van ons een e-mail met een link om je inschrijving te bevestigen.

Disclaimer: Wij verzamelen zoveel mogelijk informatie om onze lezers te helpen. De Griekse Gids is niet verantwoordelijk voor beslissingen die u neemt op basis van bovenstaande informatie. Houd er rekening mee dat informatie snel (per dag en zelfs per uur) kan veranderen. Zodra er wijzigingen zijn passen wij dit zo snel mogelijk aan op deze website.

Lees ook deze populaire artikelen

Waarom Ikaria een Blue Zone eiland is
Reisverhaal: Weer naar Chios
Tip van Jorgos: Apiranthos op Naxos
All inclusive in Griekenland of niet?

Vakantie Griekenland Griekse webshop to Magazaki Vakantiediscounter Griekenland Sunweb Tui Corendon Huis kopen Kreta Griekenland