Griekenland - De Griekse Gids
Social Media Griekse Gids Twitter Griekse Gids Pinterest Griekse Gids Instagram Griekse Gids Youtube Griekse Gids Facebook Griekse Gids

Griekenland weblog

Trip naar Thessaloniki

Door: Jorgos en Wendy Nikolidakis

Dit verhaal is het vervolg van Reisverslag Chalkidiki – Deel 1

Het is onze derde dag in Chalkidiki en vandaag hebben we een dagtrip naar Thessaloniki ingepland. Het is weer een zomerse dag. De thermometer in de auto geeft al 23 graden aan en het is nog maar half tien in de ochtend. Het zal vandaag 26 graden worden volgens EMY, het Griekse meteorologische instituut.

Na het ontbijt blijven we nog even bij het zwembad van ons hotel (Acrotel Athena Pallas) om een duikje te nemen en even te zonnen. Een uurtje later vertrekken we richting Thessaloniki en we genieten van de rit. Anderhalf uur later komen we in Thessaloniki aan. We parkeren de auto in een ondergrondse garage, vlakbij de Witte Toren (Lefkos Pirgos) die wij als eerste bezoeken.

Bekijk de video onze trip naar Thessaloniki

Het is gezellig druk rondom de toren. We zien mensen op het gras zitten, we zien joggers en fietsers en mensen slenteren langs de boulevard. We maken een wandeling richting het Aristoteles plein dat een kleine kilometer van de Witte Toren ligt. Aan de rechter kant staat het beeld van Aristoteles, een van de grootste Griekse filosofen. Kinderen rennen op een neer over het plein, we zien ouderen en toeristen op de bankjes aan de rand van het plein van de zon genieten. Opvallende gebouwen zijn hier het Olympion theater en Hotel Electra Palace. We lopen een stukje de Aristotelousstraat in, waar veel winkeltjes zijn, daarna keren we terug naar de Witte toren.

Witte toren Thessaloniki
Witte toren

Vanaf hier willen we de rode “sightseeing bus” nemen, die ons door de hele stad zal voeren. Het is druk in de stad en de busrit is niet zo prettig, omdat overal verkeersopstoppingen zijn, maar het is wel gemakkelijk om al zittend heel veel van de belangrijke bezienswaardigheden binnen een rit van een uur toch even te kunnen bezichtigen. De bus rijdt tot boven op de heuvel waar het Byzantijns kasteel is en keert dan terug richting de Witte toren. Wij stappen bij de triomfboog van Keizer Galerius uit. De boog is tijdens de Romeinse bezetting gebouwd. Hier dichtbij ligt ook de ‘Rotonda’, dat als Mausoleum had moeten dienen, maar uiteindelijk de kerk van Agios Georgios werd.

Aristotelous plein Thessaloniki
Aristotelous plein

We wandelen de hele dag in Thessaloniki, vermoeiend maar erg leuk. Vandaag willen we ook nog  iets heel anders gaan doen. We willen naar een voetbalwedstrijd! In het stadion van Toumba wordt om 19.00 u de wedstrijd Paok-Panathinaikos gespeeld. De heenwedstrijd heeft Panathinaikos met 2-0 gewonnen, zal Paok het vandaag goed maken?

Om een uur of 17.00 besluiten we al richting het stadion te gaan, de wedstrijd is namelijk uitverkocht en met 30.000 fanatieke Paok-supporters op de tribunes wil je liever op tijd dan te laat zijn. We rijden er met de huurauto  heen en parkeren deze in de ondergrondse parkeergarage van het Ippokratio ziekenhuis. Via de Kleanthous straat lopen we dan richting het stadion. Heel grappig, we komen zelfs Nederlanders tegen met een Paok shirt aan!

Paok - Panathinaikos
Toumba stadion

Eigenlijk zijn we nog veel te vroeg, daarom nemen wij plaats buiten aan een tafeltje van een crêperie en we bestellen een grote chocoladewafel en een pannenkoek. Het kost hier bijna niets, maar wat is het lekker! Ondertussen wordt het drukker en drukker op de straat en zingende fans van Paok komen steeds weer voorbijlopen. Alles cafeetjes bij het stadion zijn stampvol supporters.

Na de lekkere zoete hap lopen we naar het stadion. Onze jongste zoon wil graag nog even in de fanshop kijken. De nodige aankopen worden gedaan en even later zitten we op de tribunes. Wat een geweldige sfeer treffen we hier, wat een ambiance! Het wordt een geweldige wedstrijd waarbij Paok met 4-0 van Panathinaikos wint, tot grote vreugde van de Thessaloniki fans.

Na afloop van de wedstrijd rijden we terug naar ons hotel in Chalkidiki. Het was een erg leuke, maar lange dag. Wat hebben we weer plezier gehad! Morgen staat een ander soort programma op onze lijst: de ronde van Sithonia!

Links:
Teruglezen Reisverslag Chalkidiki – Deel 1

Schrijf je in en blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws over Griekenland en de Griekse Gids schrijf je in voor onze gratis digitale nieuwsbrief. Direct na het aanmelden ontvang je van ons een e-mail met een link om je inschrijving te bevestigen.

Disclaimer: Wij verzamelen zoveel mogelijk informatie om onze lezers te helpen. De Griekse Gids is niet verantwoordelijk voor beslissingen die u neemt op basis van bovenstaande informatie. Houd er rekening mee dat informatie snel (per dag en zelfs per uur) kan veranderen. Zodra er wijzigingen zijn passen wij dit zo snel mogelijk aan op deze website.

Lees ook deze populaire artikelen

Griekse kaas
Grieks Restaurant Akropolis - Ermelo
15 redenen om naar Corfu op vakantie te gaan!
De lekkere Griekse wijnen

Vakantie Griekenland Griekse webshop to Magazaki Vakantiediscounter Griekenland Sunweb Tui Corendon Huis kopen Kreta Griekenland