Rondreis in Griekenland (Deel 1)

Tekst: Jorgos en Wendy Nikolidakis (De Griekse Gids)

Via Ancona naar Igoumenitsa en via Syvota naar Parga

De afgelopen weken hebben wij zeer veel van Griekenland gezien. In het verleden vlogen wij meestal in de zomer met het vliegtuig naar Griekenland en we bleven daar dan zo'n 2 a 3 weken. Af en toe reden we ook met de auto naar Italië en met de boot staken wij dan over naar Griekenland, maar telkens bleven wij maximaal 3 weken weg. Afgelopen juli en augustus hebben wij het anders aangepakt, we wilden deze keer meer van Griekenland proeven. Onze reis duurde uiteindelijk 37 dagen en terwijl ik dacht dat ik 'mijn' Griekenland zeer goed kende, heb ik gemerkt dat Griekenland nog veel en veel meer is.
Syvota (Sivota) Epirus foto 4 Syvota (Sivota) Epirus foto 5 Syvota (Sivota) Epirus foto 6 Syvota (Sivota) Epirus foto 7 Syvota (Sivota) Epirus foto 8
Tijdens deze rondreis hebben wij gefilmd en meer dan 4000 foto's gemaakt en veel geschreven. De komende tijd zullen wij het een en ander uitwerken en op onze sites plaatsen zodat jullie deze informatie ook kunnen zien. We zijn in totaal ruim 5 weken in Griekenland geweest en we hebben de eilanden Lefkas, Hydra, Spetses en Skiathos bezocht en op het vasteland Epirus (de Zagoria-streek, Parga en Syvota), Thessalie (Meteora en Pilion), Athene en Peloponessos (Olympia, Epidavros, Mycene en Nafplion). Wij zijn in streken geweest waar vaak bijna geen Nederlanders en Belgen te bekennen waren, het onontdekte Griekenland. Wij zijn in toeristische oorden geweest, waar de grote meerderheid Grieken waren en waar soms bijna geen buitenlandse toeristen waren. Onze trip begon feitelijk in Ancona (Italië) waar we de boot namen en de volgende morgen, 14 uur later (je slaapt op de boot) stapten we in Igoumenitsa uit, de hoofdstad van de provincie Thesprotia in Epirus. Op de boot waren ook heel veel Turkse reizigers, dit komt mede door de nieuwe Griekse autosnelweg (Egnatia Odos) die vanaf Igoumenitsa, via Thessaloniki naar Constantinopel (Istanbul) gaat en die de toegankelijkheid naar Turkije via Griekenland vergemakkelijkt heeft. Zo'n boottocht is heerlijk, lekker ontspannend, een goede voorbereiding op wat er zal volgen.
Schitterend Parga in Epirus foto 19 Schitterend Parga in Epirus foto 2 Schitterend Parga in Epirus foto 20 Schitterend Parga in Epirus foto 21 Schitterend Parga in Epirus foto 22
Meteen na aankomst in Igoumenitsa (om 6.30 uur) reden we naar het plaatsje Syvota waar we voor het ontbijt lekkere verse broodjes bij de bakker kochten om ze daarna aan de haven van Syvota te verorberen. We zagen hier honderden zeilboten en een brede boulevard waar overal restaurants en cafés waren. Heel veel luxe zeilboten meren aan in de marine van Syvota en het is duidelijk een bestemming waar rijkere mensen graag komen. De omgeving van Syvota is werkelijk adembenemend mooi, het ligt in het midden van een groene omgeving waar de bomen en de groene struiken tot aan de zandstranden in de kleine baaien komen. Vanaf Syvota reden we door naar Parga. De weg die van Syvota naar Parga gaat is zeer goed, maar heeft wel veel bochten. Onderweg kwamen we mooie baaien tegen. Hier zijn ook veel campings dus mocht u willen kamperen dan is deze streek uitermate geschikt. Vooraf aan mijn reis had ik vaak lovende woorden over Parga gehoord. Bij aankomst begreep ik onmiddellijk waarom. Parga is een schilderachtig stadje dat op de berghellingen van een baai ligt. De veelkleurige huisjes met daarvoor de zee zijn mooi om naar te kijken. Parga is super gezellig en de stranden rond Parga zijn zeer mooi en goed georganiseerd. Er zijn hier zowel kiezelstranden als zandstranden. Het leuke haventje met terrasjes sprak ons erg aan. Parga heeft op ons een zeer positieve indruk gemaakt en hier zullen we in de toekomst zeker voor een wat langere periode terug willen komen. Na Parga reden we door naar Lefkas, maar hierover vertellen wij de volgende keer meer. Zie foto's Foto's gemaakt in Syvota Foto's gemaakt in Parga Parga vanaf €279 Meer informatie.. Parga Syvota

Griekenland vakanties

8 dagen Skopelos - Skiathos