Griekenland - De Griekse Gids
Social Media Griekse Gids Twitter Griekse Gids Pinterest Griekse Gids Instagram Griekse Gids Youtube Griekse Gids Facebook Griekse Gids

Griekenland weblog

Vakantiebelevenissen op Amorgos

Tekst en fotografie: Petra Ottens en Simon Hitipeuw

Het is eindelijk zover, we vliegen naar de Cycladen! We worden al vroeg opgehaald met de Schiphol taxi in verband met de drukte op Schiphol. De vlucht naar Santorini verloopt voorspoedig. Op het vliegveld van Santorini worden we verwelkomd door onze chauffeur die ons naar de haven brengt. Het is in de haven altijd een drukte van belang! Gelukkig vinden we nog een tafeltje en we bestellen een club sandwich, Griekse salade en een frappé. Wat smaakt dat goed! Na een tijdje brengt de Sea Jet ons naar Amorgos.

Amorgos-stad of Chora

Wat een indrukwekkend en ruig eiland is Amorgos! We komen aan in de havenplaats Katapola. Dit is zo’n typisch schattig Grieks havenplaatsje. Ook hier staat de chauffeur alweer klaar om ons naar de andere kant van het eiland, naar Aegiali te brengen. Wat een service! Dat voelt toch heel prettig. Onderweg passeren we Chora, het hoofdstadje van Amorgos. Dit ziet er heel mooi uit en staat al hoog op onze wensenlijst voor deze week. De chauffeur brengt ons naar Levrossos appartementen. Om daar te komen moet je vanaf de parkeerplaats meerdere trappen afdalen. Een hele vriendelijke en sterke medewerker van het complex helpt ons met de koffers. Het appartement is erg goed en verzorgd met een groot balkon met veel privacy en bovenal een adembenemend uitzicht op Aegiali en de bergen daarachter!

Aegiali Amorgos
Aegiali

We ruimen onze spullen in en besluiten ‘binnendoor’ te lopen naar het plaatsje Aegiali. Dit plaatsje is niet zo groot maar wel schattig en van alle gemakken voorzien. Er bevinden zich een paar supermarktjes, een bakker, een heel leuk souvenirwinkeltje en bovenal een paar goede tavernes. Meer hebben wij niet nodig. Wij gaan eten bij een taverna in een smal straatje met allemaal blauwe stoeltjes. Deze taverna staat naast een Grieks orthodoxe kerk. Je kunt in dit restaurant ook op het dakterras zitten en dan heb je een mooi uitzicht. Zonder reclame te maken is het eten hier heel lekker, erg puur en ze hebben altijd bijzondere gerechten als specialiteiten. Wij eten een heerlijke artisjok salade vooraf. Als hoofdgerecht wordt voor mij (Petra) een ovenschotel met gehaktballetjes en uien gebracht en Simon krijgt geitenvlees met gekookte aardappeltjes. Volgens Grieks gebruik krijgen wij raki en watermeloen na. Voldaan wandelen we terug naar ons appartement en genieten nog even van het uitzicht maar gaan dan heerlijk slapen.

Klooster van Panagia Chozoviotissa
Op deze plek word je wakker met het geluid van golfjes. We besluiten het vandaag rustig aan te doen. Na wat boodschappen te hebben gedaan, blijven we bij het appartement. Het appartementencomplex ligt pal aan de zee. We nemen dan ook een frisse duik in het heerlijke water. De volgende dag nemen we de bus naar het klooster Chozoviotissa. De bus brengt ons naar het beginpunt van het pad richting het klooster. In het begin is het een smallere weg, maar deze gaat al snel over op trappen die je naar het klooster leiden. Het is een behoorlijke klim! Een petje en water komen dan wel van pas. Het klooster is tegen de bergwand aangebouwd en als je eenmaal bij de ingang staat is het uitzicht spectaculair! Bij de ingang liggen de gebruikelijke doeken zodat je ‘bedekt’ het klooster in kunt. Eenmaal binnen kun je verschillende ruimtes bewonderen en ook het gedeelte waar diensten worden gehouden. Het is erg indrukwekkend.

Klooster Amorgos

Bijzonder is dat elke gast wordt verwelkomd met water en een alcoholische versnapering. De monniken zijn erg gastvrij. Na een bezoek aan dit klooster pakken we de bus naar Chora. Dit is een klein stukje maar omdat het behoorlijk warm is, is een verkoelende bus wel prettig. Aangekomen in Chora weet je niet wat je ziet! Wij hebben wel meer Cycladenstadjes bezocht maar dit hoofdstadje is nog erg puur, ondanks dat het wel wordt bezocht door toeristen. We dwalen door dit stadje en nemen ontelbaar veel foto’s. Alles is ‘witter dan wit’ zoals wij zeggen. De inwendige mens heeft af en toe ook wat nodig, dus een bezoek aan een terras onder een verkoelende boom en onder het genot van lekkere koffie en een portokalopita voor de een en een lemonpita voor de ander is een welkome afwisseling. In de namiddag nemen we de bus weer terug naar Aegiali. Bij het appartementencomplex zit ook een restaurantje (let op, deze sluit niet al te laat). Hier eten we een lekker hapje en gaan daarna wat luieren.

De volgende dag luieren we op een ander heerlijk strand en eten we ’s avonds weer bij ons favoriete restaurant bij het kerkje. Daar krijgen we overheerlijk vis geserveerd!
Vandaag is het een actieve dag, we gaan wandelen! We maken een lange rondwandeling door een prachtig landschap en door twee mooie dorpjes. Deze wandeling wordt apart beschreven.

Chora
Omdat het verslavend werkt, gaan we de volgende dag weer naar het hoofdstadje. Ook lopen we naar de molentjes die zich boven de stad bevinden. Er staat enorm veel wind! Dat komt op deze eilanden wel meer voor. De molentjes zijn al oud maar geven een mooi beeld van hoe het er ooit heeft uitgezien. Het is echt de moeite waard om deze kleine wandeling omhoog te maken naar de molens. Je hebt dan een uitzicht op beide kanten van het eiland en van het stadje. We genieten weer van deze stad en gaan aan het einde van de middag terug.

Chora amorgos

Wandelen
Vandaag staat wederom een wandeling op het programma. We lopen naar het beginpunt van de wandeling, route 4. We lopen op het ezelpad door de olijfboomgaard naar boven naar het dorp Langada. Onderweg komen we het boertje met zijn ezel tegen die we ook al eerder tegenkwamen tijdens onze eerste rondwandeling. In Langada is het even zoeken naar de vervolgroute. Nadat we deze hebben gevonden, vervolgen wij onze weg. De wandeling wordt steeds pittiger. Op een gegeven moment ben je meer aan het klauteren over grote en kleine keien. Als dat maar goed komt! Gelukkig hebben we een kaart en kunnen we op de telefoon zien waar we zijn.

We wandelen achter het dorp Langada langs op de berghelling. Op deze helling houden we een korte stop om water en broodjes te eten. Eerder hadden we het plan om naar een nog hoger niveau te lopen om bij de molens op de bergtoppen uit te komen, maar we zien daar toch vanaf. De wandeling is al pittig genoeg. We zijn redelijk wat gewend maar geen pro’s en je weet niet hoe de route wordt als je nog verder de helling op gaat. Dat is voor een volgende keer en zeker een reden om naar dit eiland terug te komen. We lopen verder langs deze berghelling en op een gegeven moment dalen we weer af. Bij een drinkplaats voor vee slaan we af richting het dorp Langada. Daar wandelen we weer wat doorheen, drinken een frappé en vervolgen onze weg naar Aegiali. Op het laatste deel van deze wandeling zien we dezelfde boer wederom. Dit keer vervoert zijn ezel een enorme berg hooi. Dat blijft toch prachtig om te zien. ’s Avonds eten we pastitsio in een taverna in het dorp met uitzicht op de haven en het pleintje. Ook dit restaurantje is de moeite waard!

Eilandhoppen Griekenland

WANDELING AMORGOS
De rondwandeling begint in het dorp Aegiali en loopt door twee hoger liggende dorpjes Langada en Tholaria. Deze wandeling staat aangegeven als trail 4. We kijken er al lang naar uit om op Amorgos wandelingen te maken, niet alleen deze vakantie maar ook al dit jaar sinds we de vakantie geboekt hebben. Eigenlijk filosoferen we al een aantal jaren om naar Amorgos te gaan, de verhalen op internet beloven namelijk een prachtige omgeving, mooie dorpjes, stranden en natuur waar je ook goed kunt wandelen. De vorige dag hebben we voordat we zijn gaan eten even het beginpunt van de wandeling opgezocht zodat we daar nu niet meer naar hoeven te zoeken. We zijn vroeg opgestaan om vanwege de warmte in ieder geval rond 7:00 uur de deur uit te gaan, het beginpunt van de route ligt 20 minuten lopen vanaf ons appartement. Een rugzak gevuld met een aantal flessen water en wat broodjes voor onderweg is onze bagage. Bij het beginpunt aangekomen hebben we een prachtig uitzicht op de witgrijze steile rotswand die in de ochtendzon prachtig goud kleurt. Ook de vegetatie ziet er in de ochtendzon heel anders uit, de toppen van de olijfbomen kleuren nu lichtgroen en lijken het licht van de zon te reflecteren.

Wandelen op Amorgos

Langada
Het pad naar het eerste dorp Langada is een goed geplaveid en breed stenen ezelpad dat continue omhoogloopt. Door de zon begint het al warm te worden en een beschermend petje en zonnebril zijn geen overbodige luxe. Het is wonderlijk om te zien dat de normaal bruine dorre struiken en onkruid in de ochtendzon goud kleuren, waar komt dan het spreekwoord `de ochtendstond heeft goud in de mond` toch vandaan? Onderweg naar Langada komen we een boer tegen die met zijn ezel het pad in omgekeerde richting loopt. De ezel heeft op het moment dat wij langskomen geen zin meer om mee naar beneden te lopen, de kop gaat naar beneden en hij blijft stil staan. We maken nog even een foto en lopen snel door in de hoop dat de ezel gewoon weer meegaat met de boer, wat dan ook gebeurt. Voordat we het eerste dorp bereiken krijgen we nog een mooi uitzicht op een hoger liggende in de rotswand gebouwde kerk, waar een stijl pad naar toeloopt. Hier moeten we een andere keer maar eens naar toe. We lopen Langada in, langs huizen waar de bougainville in verschillende kleuren prachtig in bloei staat en hangt over het pad waarover we lopen. Het dorp Langada straalt rust uit, of beter gezegd het is nog in rust. We horen en zien het dorp ontwaken, op verschillende plekken wordt de stoep geveegd of gedweild. Vriendelijk worden we begroet en groeten we de inwoners terug. We besluiten niet rechtstreeks door het dorp te lopen en de wandeling te vervolgen, daar is het echt te mooi voor. We dwalen door het dorpje en zien mooie straatjes en pleinen. In de straatjes staan kleurige Griekse stoeltjes en tafeltjes langs de rand van de cafe’s. We nemen weer heel veel foto’s en besluiten hier nog maar weer eens terug te komen op een later tijdstip.

Amorgos

Vanuit Langada lopen we weer de natuur in. Het pad is nu geen ezelpad meer maar een stenen pad dat omhoog en omlaag loopt. We lopen op het gemarkeerde pad met aan de linkerkant een diepe kloof en aan de overkant van de kloof zien we een eenzame goed onderhouden kerk. Elke keer zijn we weer verwonderd en onder de indruk van het werk dat verricht moet zijn om op de meest verlaten en ontoegankelijke plekken een kerk te bouwen. Soms zien we het dorp Tholaria in de verte liggen, het zal nog wel even duren voordat we daar zijn omdat het wandeltempo van ons flink naar beneden gaat door het nemen van foto’s en te genieten van de natuur en de mooie uitzichten. Onderweg komen we een oud houten bord tegen met de tekst `Στρούμπος` tegen. Het blijkt een oud verlaten dorp te zijn maar we zien ook weer veel activiteit om de huizen op te knappen en bewoonbaar te maken. Dat moet een enorm werk zijn om het materiaal aan te voeren zonder goed met de auto bereikbare toegangswegen. We lopen weer door en komen langs een goed onderhouden kerkje. Toch even proberen of we binnen kunnen kijken en helaas ook hier zien we dat de laatste jaren de kerken meer en meer op slot gaan. We besluiten hier onze eerste pauze te nemen en halen een lekker broodje en water uit de rugzak. De rugzakken worden al merkbaar lichter.  Als we om ons heen kijken zien we achter ons het dorp Langada en aan de rechterkant de berg met daarop oude molens zonder wieken. Als we verder gaan hebben we nu aan onze rechterkant een dal, blijkbaar lopen we op een uitloper van een hoger gelegen gedeelte van dorp naar dorp. In de verte zien we aan de overkant van het dal een boer op een ezel of paard zitten, dat kunnen we niet goed zien. Tot onze verrassing gaat het pad waarover de boer gaat onze richting uit en we besluiten dan ook te wachten want dit zien we niet heel vaak gebeuren. Het zijn drie ezels die de boer bij zich heeft waarvan eentje aan de lijn zit en een ander achteraan losloopt. Hijzelf zit in de karakteristieke houding op de voorste ezel, beide benen aan één kant en groet vriendelijk. We zijn getuige van een leven en tijd dat op veel plaatsen niet meer bestaat en hier op Amorgos nog gewoon doorgaat. Je wordt toch wel even stil van de eenvoud van het leven dat hier nog bestaat maar soms ook nog noodzakelijk is.

Tholaria
Het pad is ondertussen overgegaan in een smal pad dat door eeuwenlang gebruik is ontstaan. We lopen nu over een vlak gedeelte richting Tholaria. Ondertussen komen we weer een oud houten bord tegen, nu met de tekst `Αστράτηος`. We wijken even van de route af om te kijken waar dit naar toe gaat maar helaas kunnen we het niet snel ontdekken. We gaan weer terug naar de route en vervolgen onze wandeling. Voordat we Tholaria bereiken komen we nog gezinnen met jonge kinderen tegen die ook wandelen. Amorgos en haar bezoekers is toch een geheel ander Grieks vakantie-eiland dan wat we tot nu toe gewend zijn. Tholaria wordt gekenmerkt door een grote en prachtig onderhouden kerk. De kerk heeft een mooie blauwe koepel, de gebouwen hebben mooie bogen die geaccentueerd worden door gebruik te maken van bruine stenen en de ingang van de kerk wordt aan beide kanten geflankeerd door iconen. We lopen kort door de straten van het dorp, ook hier is het nog rustig en is er nog niet veel activiteit. De straten zijn mooi, schoon en soms versierd met leuke schilderingen van bloemen. We besluiten neer te strijken bij een café dat op een pleintje zit. Het uitzicht dat we hebben biedt ons een inkijkje in het dagelijks leven, we zien een bekend gezicht brood leveren aan de restaurants en cafés. Het blijkt de bakker te zijn die in het dorp Aegiali zit en waar we gisteravond broodjes voor vandaag en iets lekkers gehaald hebben. We nemen dit keer geen frappé maar een frisdrankje wat een welkome afwisseling is na de twee grote flessen water die we onderweg leeggedronken hebben.

Amorgos

Nadat we weer gerust en gedronken hebben gaan we verder met het laatste gedeelte van onze wandeling. Vanaf de parkeerplaats is een bordje te zien dat `Γιαλóς` aangeeft. Het is nu alleen nog maar 30 minuten afdalen naar Aegiali. Tijdens de afdaling hebben we goed uitzicht op waar we gelopen hebben en natuurlijk een prachtig uitzicht op de baai. Het is een goed pad waarlangs sterk geurende kruidenstruiken met paarse bloemen staan. Op en rondom deze struiken fladderen vele vlinders. De natuur is in al die eenvoud prachtig. Onderweg komen we nog een bron tegen met mooi helder water. Normaal gesproken zouden we onze flessen wel weer gevuld hebben maar van deze bron maken de wespen ook dankbaar gebruik. We laten deze insecten dan ook met rust en lopen door. Na een tijdje afdalen komen we aan op een bekend stuk, de geasfalteerde weg waar een kerkje staat, als we die oversteken en nog vijftien minuten doorlopen komen we bij ons appartement. Dat doen we dan ook en hebben weer veel na te vertellen over wat we tijdens deze wandeling gezien hebben.

Dan komt de tijd om afscheid te nemen. De taxi staat bovenaan de weg klaar en we worden door een medewerker geholpen met de koffers naar boven te brengen. Vervolgens brengt de chauffeur ons naar Katapola waar we de boot nemen.

De laatste dag
De dag erna doen we het rustig aan. Dit is alweer onze laatste dag op Amorgos. Wat zullen we dit eiland missen! Het is een rustig, authentiek eiland en wordt niet door massatoerisme overspoeld. Je ziet hier veel zeilers en backpackers, ook Griekse backpackers. Op de laatste dag hebben we nog een heel gesprek met de eigenaar van het complex. Dit is een hele vriendelijke man die -terecht- heel trots is op zijn appartementencomplex en niet in de laatste plaats op de prachtige tuin bij het complex. Hier staat een enorme verzameling van mooie planten en bloemen! En dan loop je vanaf deze tuin ook nog zo het strand op! Beter wordt het niet.

* Dit reisverhaal is eerder verschenen in Griekse Gids Glossy nr 15

Bekijk eilandhoppen met Amorgos

Schrijf je in en blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws over Griekenland en de Griekse Gids schrijf je in voor onze gratis digitale nieuwsbrief. Direct na het aanmelden ontvang je van ons een e-mail met een link om je inschrijving te bevestigen.

Disclaimer: Wij verzamelen zoveel mogelijk informatie om onze lezers te helpen. De Griekse Gids is niet verantwoordelijk voor beslissingen die u neemt op basis van bovenstaande informatie. Houd er rekening mee dat informatie snel (per dag en zelfs per uur) kan veranderen. Zodra er wijzigingen zijn passen wij dit zo snel mogelijk aan op deze website.

Lees ook deze populaire artikelen

Bestel nu Griekse Gids Glossy zomer 2024!
5 redenen om in oktober naar Griekenland te gaan!
Sifnos, een onbekend Grieks eiland
Activiteiten en meer op Andros, Griekenland | De Griekse Gids

Vakantie Griekenland Griekse webshop to Magazaki Vakantiediscounter Griekenland Sunweb Tui Corendon Huis kopen Kreta Griekenland