Griekenland - De Griekse Gids
Social Media Griekse Gids Twitter Griekse Gids Pinterest Griekse Gids Instagram Griekse Gids Youtube Griekse Gids Facebook Griekse Gids

Griekenland weblog

We gaan op vakantie naar Santorini - deel 1

Door Wendy Nikolidakis - De Griekse Gids

Al twee keer bezocht ik het indrukwekkende Griekse eiland Santorini. Wat een enorme bofkont ben ik eigenlijk, met dit werk! Waar we voorheen dit eiland in een paar dagen bezochten en alleen de highlights bekeken, zou ik er nu een hele week voor uittrekken en bovendien een vriendin meenemen! Een echte vakantie dus. We worden diep in de nacht op Schiphol afgezet, omdat onze vlucht om zes uur ‘s ochtends vertrekt. Hoewel ik het altijd vervelend vind om ‘s nachts op te staan, zittten we wel rond lunchtijd al in het Griekse zonnetje! Met een pita- gyros in de hand, op een terrasje in hoofdstad Fira, beseffen we dat het vroege opstaan de moeite waard is geweest!

Fira Santorini
Fira

Santorini is een klein eiland, met een oppervlakte van 76 vierkante kilometer en Fira, de hoofdstad ligt op maar tien minuten van het vliegveld, centraal op het eiland, dus het is een prima uitvalsbasis. Fira ligt aan de rand van de steile kliffen met uitzicht op de vulkaan, naar het westen. Het uitzicht is hier zowel overdag als ‘s avonds, bij zonsondergang, adembenemend mooi. Het is een bijzonder stadje, met overal smalle steegjes met veel winkeltjes en restaurants. Het is er wel erg toeristisch en druk. Met de kabelbaan kan je tegenwoordig naar beneden, waar men vroeger te voet de steile kliffen moest afdalen of per ezel. Beneden ligt het haventje van waaruit de toeristenbootjes dagelijks vertrekken voor korte of lange trips naar de vulkaan, het eilandje Thirasia en het dorpje Oia. Ook komen hier kleine veerbootjes van de grote cruiseschepen aan, met dagjesmensen.

Kabelaan Fira
Fira - de kabelbaan

Nadat we op de aankomst dag Fira vast een beetje hebben verkend en we zwaar onder de indruk zijn van de uitzichten die we hebben gezien, besluiten we om de dinsdag te starten met de archeologische opgravingen in Akrotiri in het zuiden van het eiland. Men noemt Akrotiri ook wel “Het Griekse Pompei” omdat hier in 1967 een nederzetting van de Minoïsche beschaving is gevonden onder de grond en onder het as-puin. Hier zijn de ruïnes te zien van gebouwen uit de tijd van 1500 voor Christus die uit twee tot drie etages bestonden. Het is indrukwekkend om de gebouwen te herkennen met daarbovenop een grote laag as-puin. Niet ver van Akrotiri zijn leuke stranden te vinden. Het bekendste strand is “Red Beach”, de Grieken noemen het “Kokkini Paralia”, dat te voet bereikbaar is. Iets verder ligt het “Witte strand” (aspri paralia) dit strand kan je alleen met een bootje bereiken.

Akrotiri

Vanaf Akrotiri rijden we in westelijke richting, waar Faros, de vuurtoren zich bevindt en na het maken van wat foto’s van dit prachtige punt, rijden we naar het strand van Perissa waar we lekker willen gaan zonnen. Langs de weg vanaf Faros, staat een mooi, kleurrijk fruitstalletje, waar we stoppen om wat fruit te kopen. We zoeken wat rijpe perziken, pruimen en een tros druiven uit. Op het terrasje naast het stalletje is het behoorlijk druk. Even later begrijpen we waarom, want we krijgen van de vriendelijke eigenaresse een dienblaadje met allerlei lokale lekkernijen aangeboden, om te proeven. Het ziet er niet alleen geweldig uit, het smaakt ook nog eens fantastisch! Het terrasje zit vol met mensen die ook heerlijk zitten te genieten van de cadeau gekregen lekkernijen. Zulke dingen maak je toch alleen in Griekenland mee! De mevrouw van het kraampje, die mevrouw “Good Heart” wordt genoemd (I kali Kardia), doet ook nog eens uitstekende zaken, want iedereen koopt wat in haar fruitstalletje en bestelt iets te drinken bij haar. Wat een goede zakenvrouw eigenlijk! De perziken en pruimen die we hebben gekocht zijn goddelijk van smaak en ontzettend sappig! Zulke smaken proef je helaas in Nederland niet vaak meer bij het eten van fruit.

Kraampje op Santorini
Terrasje bij het fruitstalletje langs de weg

Vervolgens rijden we naar het strand van Perissa, waar we een uurtje heerlijk van strand, zon en zee genieten. Het kerkje hoog op de rotsen van de berg Mesa Vouno achter het strand is hier opvallend. Hoe hebben ze dat toch zo hoog kunnen bouwen, vraag je je af. Perissa heeft een mooi, lang, zwart zand-kiezelstrand, dat goed georganiseerd is. Er zijn beachbars en leuke restaurants. Bijna alle watersporten zijn hier mogelijk.

Perissa
Perissa - Blue Flag Beach

’s Avonds, weer terug in Fira, besluiten we lekker te gaan eten in een restaurant aan de caldera. We hebben van de vriendelijke receptioniste van het hotel de tip gekregen om naar restaurant Fanari te gaan. Vanaf het terras van dit restaurant heb je een prachtig uitzicht op de vulkaan, de zee en de zonsondergang. Het leuke is, dat de prijzen erg schappelijk zijn en je altijd een toetje aangeboden krijgt. We krijgen bovendien zomaar een keer een extra voorgerechtje, twee keftedakia (gehaktballetjes) met tzatziki. Als we dit gerechtje de volgende dag zelf willen bestellen, blijkt het niet eens op de kaart te staan, maar dat de kok zo af en toe iets lekkers extra maakt, gewoon als traktatie. We krijgen de ene keer chocoladecake als dessert, de andere keer meloen, het is iedere keer weer een aangename verrassing.

Famari - Fira Santorini
Fanari in Fira Santorini

De volgende dag hebben we een boottripje gepland. De boot zal ons naar de vulkaan en naar het eilandje Thirasia brengen. Het is een stralende, heldere dag, dus ideaal voor mooie foto’s en bovenal: genieten! Eerst moesten we het haventje beneden Fira zien te bereiken wat op drie manieren kan; te voet, per ezel of per kabelbaan. Wij kiezen voor een wandeling naar beneden, die wel wat belemmerd wordt door alle ezels die overal “geparkeerd” staan en vooral door hun uitwerpselen die we moeten zien te ontwijken!

Ezels in Fira, Santorini
Ezels op de weg!

We zijn in minder dan een half uurtje beneden. De boot, die voorzien is van toilet en klein winkeltje, vertrekt en binnen twintig minuten zijn we al op het vulkaaneiland (Kameni).De wandeling, bergop naar de krater neemt ongeveer een half uur in beslag en bij de vulkaan aangekomen zie je dat het een levende vulkaan is, want stoom en zwavelgeuren komen je tegemoet. Het is een aparte en ruige plek, met een geweldig uitzicht op Santorini. De terugweg, bergafwaarts, gaat wat sneller en de boot vertrekt vervolgens naar de hete bronnen in zee, waar je mag zwemmen. Wij willen deze kans niet aan ons voorbij laten gaan en namen een duik in het koele zeewater en zwemmen zo’n vijftig meter naar de plek van de hete bronnen. Het water ziet er modderig en gelig uit. Het schijnt gezond te zijn om erin te zwemmen en het is er inderdaad een stuk warmer dan de zee verderop. Na deze aparte ervaring gaan we op weg naar het eilandje Thirasia.

Kameni Santorini
Zwemmen bij de hete bronnen bij Kameni Santorini

Thirasia is het kleine eiland ten westen van Santorini. Het was oorspronkelijk verbonden met Santorini, tot een vulkaanuitbarsting in 236 voor Chr. ervoor zorgde dat de landbrug tussen beide eilanden werd vernietigd. Het eiland is ongeveer negen vierkante kilometer en heeft een bevolking van zo’n 260 mensen. Het heeft geen stranden, maar wel een imposant vulkanisch landschap. Het haventje ziet er prachtig uit en hier hadden we tijd om te gaan lunchen.

Thirasia

De obers in de restaurants staan in de startblokken, want er komen rond lunchtijd een heleboel toeristenbootjes aan en de mensen hebben veel keuze waar ze kunnen gaan eten. Overal wordt verse vis aangeboden, je kunt er ook kiezen voor een snelle hap, de alom bekende pita gyros, maar wij kiezen ervoor om lekker lang op het zonnige terrasje aan kristalheldere zee te gaan zitten en nemen de Griekse salade, gevulde tomaten en gegrilde inktvis. Een bakje met vers fruit erbij maakt de vreugde compleet.

De boot vertrekt weer en zet koers naar Oia, het schilderachtige dorp in het noorden van Santorini. Hier kan je van de boot gaan en de trappen beklimmen om Oia te bekijken, om daarna, bijvoorbeeld de bus of taxi na zonsondergang terug naar je hotel te nemen. Wij blijven lekker op de boot zitten, want de volgende dag willen we Oia met de auto gaan bezoeken. Bij terugkomst in het haventje van Fira besluiten we voor het gemak te kiezen en de kabelbaan naar boven te nemen, a vijf euro per persoon. Binnen twee minuten stonden we boven en gaan we via de gezellige winkelstraatjes weer terug naar ons hotel.

Oia

Lees het vervolg: We gaan op vakantie naar Santorini - deel 2

Vakanties naar Santorini NL Vakanties naar Santorini BE

Schrijf je in en blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws over Griekenland en de Griekse Gids schrijf je in voor onze gratis digitale nieuwsbrief. Direct na het aanmelden ontvang je van ons een e-mail met een link om je inschrijving te bevestigen.

Disclaimer: Wij verzamelen zoveel mogelijk informatie om onze lezers te helpen. De Griekse Gids is niet verantwoordelijk voor beslissingen die u neemt op basis van bovenstaande informatie. Houd er rekening mee dat informatie snel (per dag en zelfs per uur) kan veranderen. Zodra er wijzigingen zijn passen wij dit zo snel mogelijk aan op deze website.

Lees ook deze populaire artikelen

We gaan op vakantie naar Santorini - deel 2
3 leuke plaatsen op eiland Andros
Met de boot van Naxos naar Koufonissia en Iraklia
Parikia, de mooie hoofdstad van Paros

Vakantie Griekenland Griekse webshop to Magazaki Vakantiediscounter Griekenland Sunweb Tui Corendon Huis kopen Kreta Griekenland