Griekenland - De Griekse Gids
Social Media Griekse Gids Twitter Griekse Gids Pinterest Griekse Gids Instagram Griekse Gids Youtube Griekse Gids Facebook Griekse Gids

Griekenland weblog

Eindelijk naar Samos!

Tekst en fotografie: Wendy Nikolidakis - De Griekse Gids

Al lange tijd was ik nieuwsgierig naar Samos, dat ook wel het groene eiland wordt genoemd en het eiland van Pythagoras of het eiland van de zoete wijn. Dat klinkt toch veelbelovend? Samos heeft veel Nederlandse fans en vaak gaan mensen er keer op keer weer naar terug. Het eiland ligt in het oosten van de Egeïsche Zee. Jorgos was er al een aantal keren geweest en ook hij was zeer enthousiast teruggekomen, dus genoeg redenen om er een weekje met ons hele gezin naartoe te gaan.

Eilandhoppen met Samos

KOKKARI
Het is 31 juli als we vanaf het vliegveld van Düsseldorf naar Samos vliegen. We hebben een goede, rechtstreekse vlucht naar de luchthaven van Samos, die zich vlak bij het stadje Pythagorion bevindt. De meeste passagiers in het Duitse vliegtuig zijn Nederlands. Wij zijn met 6 personen: Jorgos, ik, onze 3 zonen en onze schoondochter. We hebben daarom twee auto’s gereserveerd, die netjes voor ons klaarstaan bij aankomst bij de luchthaven. Nadat we het papierwerk in orde hebben gemaakt, rijden we naar onze verblijfplaats voor de komende week:  Kokkari. Nadat we ons geïnstalleerd hebben op de kamers gaan we wat eten. We bestellen een heerlijke lunch bij het zwembad en genieten!

’s Middags rijden we met de auto’s naar het gezellige centrum Kokkari om een eerste indruk te krijgen van het gezellige dorp. Kokkari is een van de meest geliefde vakantieplaatsjes van Griekenland. Het ligt in het noorden van het eiland, tien kilometer ten noordwesten van Samos stad.  We parkeren op de parkeerplaats achter de grote kerk, vanaf hier lopen we zo de gezellige straatjes in. We zien veel winkeltjes en rond het haventje zijn restaurants en cafeetjes met zeezicht. Het dorp heeft een pittoresk centrum waar je leuk kunt rondslenteren, winkelen, op een terrasje zitten en lekker eten. In het hoogseizoen is het best wel druk met toeristen, maar als je de kans hebt om in het voor- of naseizoen te gaan, dan is het veel rustiger. We wandelen langs de boulevard en komen uit bij een leuk restaurant aan het water, genaamd Kokkoras (haantje). We eten hier heerlijk en de bediening is erg vriendelijk en gastvrij. Voor herhaling vatbaar dus. Na het eten zoeken we nog een terrasje op en genieten van de zwoele avond en een lekker drankje, het is tenslotte vakantie!

Tsamadou Beach Kokkari Samos
Tsamadou Beach Samos

TSAMADOU BEACH
De volgende dag gaan we naar Tsamadou Beach, dat maar 1,6 kilometer van ons hotel gelegen is. (En drie kilometer van Kokkari) Het is een mooi kiezelstrand met helder zeewater, de kleur van het zeewater is hier verschillende tinten turquoise. Het ligt vlakbij het Lemonakia strand, dat ook populair is. Je kunt Tsamadou Beach bereiken via een erg steil pad naar beneden, vanaf de parkeerplaats aan de hoofdweg. Er zijn strandbedjes met parasols, waar we dankbaar gebruik van maken. Vanaf de strandbedjes kun je lekkere versnaperingen bestellen, die bij je bedje gebracht worden. Als het lunchtijd is gaan we bij de beachbar een hapje eten. Het uitzicht vanaf hier is fantastisch. Na een lekkere stranddag strijken we neer op ons eigen balkon met een lekkere fles van die bekende, zoete Samos wijn.

PYTHAGORION
We gaan de volgende dag naar het andere bekende plaatsje op Samos, Pythagorion, gelegen aan de zuidoostkust van het eiland. We parkeren op de (gratis) “public parking” net buiten het stadje en lopen via de hoofdstraat het stadje in. In de hoofdstraat van Pythagorion zitten o.a. winkels, reiskantoortjes, autoverhuurbedrijfjes en een goede ijssalon. Uiteraard bestellen we bij de ijssalon allemaal een lekker ijsje. Wat ons opvalt is dat je in vergelijking met Nederland hier enorm grote ijsbollen krijgt. Hier wordt weer bewezen, men is gewoon heel gul in Griekenland!

Pythagorion is een leuk en levendig stadje, dat genoemd is naar de Griekse filosoof Pythagoras. Pythagorion heeft een haven met mooie zeilschepen en oude vissersbootjes en er zijn leuke restaurants en cafés. We wandelen naar het opvallende beeld van Pythagoras in de haven en vanaf deze kant kun je ook de mooiste foto’s maken van het haventje met de boulevard.

Pythagoras in Pythagorion Samos

We wandelen door het stadje en lopen, via de orthodoxe kerk langs het kasteel van Lykourgos Logothetis en de vroegchristelijke basiliek van Pythagorion, over een mooi aangelegd natuurstenen wandelpad langs de zee naar de publieke parkeerplaats. Vanaf het wandelpad zien we de landingsbaan van het vliegveld liggen en af en toe stijgt er een vliegtuig op, dat blijft altijd leuk om te zien. Vanaf hier kunnen we ook het strand Potokaki Beach zien liggen. Net buiten Pythagorion ligt een prachtig lang zand/kiezel strand, dat zich tot aan Potokaki beach en verder uitstrekt. Dit strand is volledig georganiseerd met parasols en strandbedjes. Ook is er een watersportcentrum en er zijn veel strandbars. Het water is er helder en schoon. In de zomer is het er best druk. De jongeren van ons gezelschap willen hier deze vakantie absoluut een keer naartoe om te watersporten.

Pythagorion Samos

PSILI AMMOS BIJ MARATHOKAMPOS

We zijn op dag vier en we willen een mooi zandstrand gaan opzoeken. Dan moet je bij Psili Ammos zijn, in de streek van Marathokampos in het zuidwesten van Samos. Bij de naam Psili Ammos weten we al dat het om een zandstrand gaat, want het betekent fijn zand. Er is ook aan de oostkant van Pythagorion een mooie Psili Ammos, dat strand gaan we een andere dag bezoeken. De rit vanaf Kokkari duurt ongeveer een uur en tien minuten, we rijden via de noordkant van het eiland naar Karlovasi, waar we de weg naar het zuiden nemen. We rijden door de bergen en komen onderweg enkele leuke pottenbakkerijen tegen. Natuurlijk kunnen we het niet laten om er een kijkje te nemen. We praten met de eigenaars en wisselen gegevens uit, wellicht een goed adres om in te kopen voor ons winkeltje “To Magazaki”!

Bij Psili Ammos aangekomen zien we vanaf enige hoogte een adembenemend mooi zandstrand liggen, met een prachtig helderblauwe/turquoise zee. Het strand wordt omringd door naaldbomen en een duinachtige omgeving, in onze ogen is het een waar paradijsje. Het enige minpunt: de dag dat wij er zijn, waait er een stevige wind. Volgens de ober van taverna Flisvos, waar we neerploffen na de lange autorit, is die harde wind op deze plek een zeldzaam fenomeen. Hoe rustig het op het uitgestrekte strand is, zo druk is het bij de taverna. Er is voor ons net een grote groep gekomen en we zullen even geduld moeten hebben met bestellen. Geen probleem, want we zitten hier mooi. De ober is een vriendelijke jongen, die even later opsomt wat we allemaal kunnen bestellen en we maken gretig gebruik van bijna alle opties die hij opnoemt. Het klinkt allemaal zo goed en we hebben trek! We moeten aan tafel de servetjes en frisdrankflesjes vasthouden, anders waaien ze weg, maar dat mag de pret niet drukken, want de verschillende heerlijke gerechten die achtereenvolgens op onze tafel verschijnen verdwijnen sneller dan de wind in onze magen! Het is allemaal zeer smaakvol! Een heerlijke plek om te zitten, te eten, drinken, praten en te genieten van het fijne gezelschap en het magistrale uitzicht. Dit is, wat mij betreft, echt vakantie.

Psili Ammos Marathokampos Samos

Na het eten lopen we naar beneden om te gaan zwemmen in de kristalheldere zee. We zitten op het strand toevallig naast een Nederlands/Armeens stel, dat al jaren op Samos komt. Ze geven ons de tip om eens naar het leuke “Pappa Beach” te gaan. Ook raden ze ons Livadaki Beach aan, een prachtig baaitje helemaal in het noordoosten van het eiland, dat je via een onverharde weg van ongeveer 2,5 km kunt bereiken. Hier schijnt een leuke beachbar te zijn en de kano’s mag je gratis gebruiken. Dat klinkt allemaal fantastisch en we hopen dat we tijd genoeg hebben om al dit leuks te gaan ervaren. We hebben natuurlijk ook nog andere locaties op ons wensenlijstje staan en we zijn nog maar een paar dagen op Samos.

Bekijk eilandhop vakanties naar Samos

BERGDORP MANOLATES
We willen absoluut het mooie bergdorp Manolates, “het kunstenaarsdorp”, gaan bezoeken en dat doen we dan ook! We splitsen ons op, want Adoni en Amy gaan vandaag naar de watervallen bij Potami. Wij stappen in de auto en gaan via Agios Konstantinos de bergen in. Manolates ligt aan het einde van de Nachtegalenvallei, op 19 kilometer ten westen van Kokkari. Het is een schilderachtig, bloemrijk bergdorpje met geplaveide straatjes en traditionele huizen. We rijden door een bosrijk gebied en komen langs verschillende bronnen en watervalletjes. Na ongeveer 25 minuten zijn we in Manolates waar we, vanwege de beperkte ruimte, de auto niet op de parkeerplaats kwijt kunnen, maar we vinden voor de auto een plekje langs de weg. We wandelen door de mooie straatjes en komen langs een pottenbakker. In zijn werkplaats zien we hoe hij aan het werk is en mooie potten en schaaltjes maakt. Er ligt ook een  moederkat met twee schattige kittens die bij haar drinken, zij trekken veel bekijks. We wandelen verder en zien mooie huizen en kleine winkeltjes. Op het piepkleine centrale plein “Plateia Manolaki” bevindt zich een goede taverna en nog meer pottenbakkersworkshops en keramiek winkeltjes. We willen wat eten in het dorp en gaan bij de taverna op het gezellige kleine plein zitten. We bestellen de “pikilia”, een grote schaal met allerlei huisgemaakte, lekkere hapjes met een heerlijke huiswijn erbij. Dit zijn de momenten waar we “het voor doen”.

Bergdorp Manolates Samos

DE WATERVALLEN VAN POTAMI
Ondertussen zijn Adoni en Amy naar de watervallen gegaan. Zij vertellen: “De watervallen van Potami zijn een van de meest bekende attracties van het eiland.  Van Kokkari naar de watervallen is het met de auto zo’n vijfendertig minuten rijden. Je kunt het beste niet te laat naar de watervallen gaan, omdat er geen parkeerplaats is, dus je parkeert langs de weg en die staat al snel vol met auto’s. Wij vertrokken direct na het ontbijt en konden gelukkig nog een parkeerplekje vinden. De wandeling naar de waterval is ontzettend mooi. Het licht valt mooi door de bomen en langs het voetpad stroomt een riviertje met bronwater. Op sommige plekken moet je, om over te steken, over een bruggetje lopen van houten planken. Na ongeveer tien minuten lopen kwamen we aan bij het meertje voor de waterval. De waterval is vanaf een afstandje niet te zien. Je moet namelijk een stukje door de kloof zwemmen om bij de waterval te komen. Neem dus je zwemspullen mee en indien mogelijk een waterdichte tas, zodat je je kostbare bezittingen zoals je telefoon, autosleutels, etc. niet onbeheerd hoeft achter te laten. Wij hadden helaas geen waterdichte tas bij ons, maar gelukkig vonden wij aardige Nederlandse mensen bij wie wij onze spullen konden achterlaten. We begonnen aan onze kleine zwemtocht naar de waterval. Het water is ongeveer twee meter diep en erg koud. Even op de tanden bijten dus! Op de bodem liggen soms grote stenen, wees dus voorzichtig tijdens het zwemmen zodat je je niet stoot aan de stenen. Na een stukje zwemmen kwamen we aan bij de stromende waterval. Er is ook een optie om nog door te lopen naar de volgende watervallen. Dit kan door middel van een steile, smalle trap naar boven. Hier kom je uit bij een taverna waarna het weer een stuk lopen is naar de volgende watervallen. Dit schijnt een stuk avontuurlijker te zijn omdat je hierbij op weg naar de watervallen ook vaker moet zwemmen, door water moet lopen en klauteren. Wij hebben dit niet gedaan omdat het erg druk werd bij de waterval en de trap vol stond met mensen. Later hoorde wij dat je de taverna ook kunt bereiken met de auto. Zo hoef je dus deze steile trap niet op. Dit is iets wat wij de volgende keer op Samos zeker willen gaan doen! Kortom, het bezoek aan de watervallen is een aanrader. “

PAPPA BEACH BIJ IREON
De tip die we in Psili Ammos van het vriendelijke Nederlands/Armeense stel hadden gekregen gaan we vandaag in praktijk brengen: Pappa Beach. Het ligt op zo’n 20 kilometer ten zuiden van Kokkari en 9 kilometer ten westen van Pythagorion, niet ver van Ireon. Ireon is een rustige toeristenplaats met een kleine vissershaven met een aantal leuke taverna’s en cafeetjes. Vooral ’s avonds is het erg gezellig aan het geplaveide pleintje bij het strand. De belangrijkste archeologische opgraving van Samos, het Ireon (Heraion) vind je hier ook. Deze tempel is rond 530 voor Christus gebouwd en wat er vandaag de dag van is overgebleven, is een gigantische pilaar, die bewijst hoe kolossaal die tempel geweest moet zijn. We rijden vanaf Ireon naar Pappa Beach en moeten bij aankomst op de parkeerplaats lachen om het toiletgebouw dat zich hier bevindt waarop “concert room” staat geschilderd. Als we de andere kant opkijken, richting zee zijn we onder de indruk van het mooie uitzicht, de kleuren van de zee en de rotsen. Opeengestapelde grote kiezelstenen maken het tafereel compleet. Waterschoenen zijn er genoeg om gratis te gebruiken, evenals snorkels. Dit prachtige en gezellige strand met twee mooie rots/kiezelstranden achter elkaar is de ideale plek dus om te gaan snorkelen. Er zijn diverse terrassen op verschillende niveaus met genummerde parasols en er is ook een prima beachbar. Bij taverna (familiebedrijf) Pappa Beach gaan we lekker zitten om hier de mooie omgeving in ons op te nemen, met een frappé, ice tea en verse jus d’orange. De spontane Maria Pappas is hier de eigenaresse en er is zeer vriendelijk personeel en goede bediening. Al met al een plekje dat je zeker niet moet missen als je op Samos bent.

Pappa Beach Samos

PSILI AMMOS TEN OOSTEN VAN PYTHAGORION

De volgende dag gaan we naar het zandstrand van het ándere Psili Ammos. Dit zandstrand ligt tien kilometer ten oosten van Pythagorion. Dit is één van de mooiste stranden in het oosten van Samos. Aan en naast het strand zijn enkele zeer gezellige taverna’s waar je tot dicht aan het water kunt zitten. Het strand is goed georganiseerd, er zijn parasols en ligstoelen. Rond het strand zijn veel bomen en is de natuur groen. Het ligt in een mooie baai waar zich het eilandje Vareloudi bevindt. Hier bevindt zich ook de smalste zeestraat tussen Griekenland en Turkije, de afstand is maar 1200 meter. We kunnen dus aan de overkant Turkije zien liggen en op Google maps zien we dat er zich op het Turkse vasteland aan de overkant geen dorpjes bevinden, enkel een kerkje/klooster: Ayayorgi Monastery genaamd. We vermaken ons op het strand met zonnen op het strandbedje, zwemmen, wandelen en beach-tennis. Uiteraard gaan we ook lekker lunchen bij een van de taverna’s op het strand.

Psili ammos Pythagorion Samos
Psili Ammos bij Pythagorion Samos

In de namiddag hebben we de kartbaan bij Pythagorion gereserveerd. Deze bevindt zich net buiten het stadje op de route Samos-stad naar Pythagorion. Het is een openluchtbaan welke goed is verzorgd. Het is een erg leuk uitje!

Kartbaan op Samos
Jorgos op de de kartbaan van Samos

BLUE STREET PYTHAGORION
We hebben nog maar eén dagje over op Samos en we besluiten om nog eens naar Pythagorion te gaan, want de jongens en dame wilden graag nog watersporten en wij (Jorgos en ik) wilden graag naar Blue Street, het bekendste blauwe straatje van Samos. Zo gezegd, zo gedaan, na even zoeken en kijken op Google maps vinden we het pittoreske straatje. Er zijn bijna geen andere mensen, dus we kunnen naar hartenlust foto’s maken. Enkel een fotogenieke kat houdt ons gezelschap, precies zoals het moet zijn.  Als de rest van ons gezin klaar is met het strand en de watersporten gaan we met zijn allen lekker eten bij een restaurantje in de haven van Pythagorion.

Blue Street Pythagorion Samos

WE GAAN NOG NIET NAAR HUIS!
Onze vakantie op Samos zit er helaas op, maar het goede nieuws is dat we nog niet naar huis gaan! We zullen morgen met de boot naar Patmos varen, waar we erg veel zin in hebben. We hebben ontzettend genoten van Samos en er zijn gelukkig nog genoeg plekjes waar we niet aan zijn toegekomen, dus een mooi excuus om snel naar dit fantastische eiland terug te keren!

Bekijk eilandhoppen met Samos

* Dit reisverhaal is een verkorte versie van het verhaal in Griekse Gids Glossy nr 15

Schrijf je in en blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws over Griekenland en de Griekse Gids schrijf je in voor onze gratis digitale nieuwsbrief. Direct na het aanmelden ontvang je van ons een e-mail met een link om je inschrijving te bevestigen.

Disclaimer: Wij verzamelen zoveel mogelijk informatie om onze lezers te helpen. De Griekse Gids is niet verantwoordelijk voor beslissingen die u neemt op basis van bovenstaande informatie. Houd er rekening mee dat informatie snel (per dag en zelfs per uur) kan veranderen. Zodra er wijzigingen zijn passen wij dit zo snel mogelijk aan op deze website.

Lees ook deze populaire artikelen

Eiland Thassos met vriendelijk havenstadje Limenas
Het imposante noorden van Chios
Met de scooter op Corfu!
Bestel Griekse Gids met Kreta Special!

Vakantie Griekenland Griekse webshop to Magazaki Vakantiediscounter Griekenland Sunweb Tui Corendon Huis kopen Kreta Griekenland