Griekenland - De Griekse Gids
Social Media Griekse Gids Twitter Griekse Gids Pinterest Griekse Gids Instagram Griekse Gids Youtube Griekse Gids Facebook Griekse Gids

Griekenland weblog

We hoppen van Sifnos naar Serifos!

Tekst en fotografie: Jorgos en Wendy Nikolidakis - De Griekse Gids

Na een aantal heerlijke vakantiedagen te hebben beleefd op het geweldige eiland Sifnos* hebben we onze bagage ingepakt en worden we door Nikos naar de haven van Kamares op Sifnos gebracht. De ferry naar Serifos zal om 12:30 uur vertrekken en arriveert mooi op tijd. Een half uur later zetten we voet aan wal in Livadi op Serifos. Onze eerste reactie bij aankomst op Serifos is: ‘Wauw, wat mooi!’ Dat heeft te maken met het uitzicht vanaf de haven op het hoofdstadje Chora, dat op een rots tegenover de haven ligt, waar de witgekalkte huisjes op gebouwd zijn.

*Dit artikel is een vervolg op: Authentiek Sifnos

Eilandhoppen met Serifos

Serifos noemt men ook wel “het ijzeren eiland”, omdat hier sinds de oudheid ijzererts wordt gewonnen. Het is ook het eiland van Perseus, de mythologische figuur die Medusa wist te doden. Medusa was een van de Gorgonen, ze had slangenharen en wie naar haar keek veranderde in steen.

Bekijk vakanties eilandhoppen Serifos

Dit eiland hadden we tot nu toe nog nooit bezocht. Tijdens een doorreis met de boot van Athene naar Milos hadden we wel een glimp van het eiland opgevangen, toen onze boot in Livadi aanmeerde. Serifos wordt veelal in een adem met Sifnos genoemd, omdat de eilanden vlak bij elkaar liggen en tijdens eilandhopvakanties makkelijk te combineren zijn. Voor deze reis had ik het een en ander over dit eiland gelezen en er waren verschillende dingen die ik zeker wilde zien: het traditionele Chora, de levendige badplaats Livadi, de afgelegen stranden, het Taxiarches klooster en de oude metaalmijnen.

Chora Serifos

Het appartement waar we zullen verblijven ligt aan de rand van Chora, met mooi uitzicht op Livadi en de zee. Ondanks dat het eiland vrij klein is, hebben we een auto gehuurd, want dat is wel nodig als je het eiland wilt verkennen. Nadat we de auto in ontvangst hebben genomen, rijden we naar onze accommodatie die op de hellingen van een heuvel vóór Chora ligt. De rit van Livadi naar Chora duurt minder dan tien minuten.

Serifos Chora
Chora

Chora Serifos

Op Serifos zullen we vier nachten verblijven, dat lijkt ons lang genoeg om het eiland te ontdekken. Het eerste wat we willen zien is uiteraard de hoofdstad Chora. We rijden met de auto naar de bovenstad en parkeren bij de windmolens van Ano Chora. Chora bestaat namelijk uit het bovenste deel dat Ano Chora heet en het lager gelegen deel dat Kato Chora heet. We lopen voorbij de molens en komen op een pleintje met winkels en cafeetjes. Bij een van de cafeetjes gaan we zitten en bestellen verse jus d’orange en frappé (ijskoffie).

Daarna lopen we via trappen en smalle steegjes naar het hoger gelegen deel van Ano Chora. Er zijn links en rechts artistieke winkeltje en souvenirshops. Iets verder komen we op het beroemde plein van Ano Chora dat de Grieken ‘Ano Piatsa’ noemen. Dit is de plek die je niet mag missen! Hier bevindt zich het prachtige gemeentehuis dat in 1907 is gebouwd met daarnaast de kerk van Agios Athanasios. Op het plein zijn kleurrijke stoelen en tafels die bij de gezellige cafés horen. Hier kun je ‘s ochtends voor de koffie komen en ‘s avonds voor een cocktail.

Chors Serifos
Chora

Vanaf het pleintje lopen we nu richting de oude ruïnes van het Venetiaanse kasteel dat in 1434 is gebouwd, op de plek waar in de oudheid een tempel van de godin Athena lag. We klimmen hoger en hoger en via trappen op een rots totdat we ‘Kastro’ bereiken. Vroeger was Chora een ware vesting en vanaf hierboven konden de inwoners de piraten goed in de gaten houden. Hier op de rots staan vier kapelletjes, de hoogst gelegen is de kapel van Agios Konstantinos en dit is de plek met het mooiste uitzicht. Vanaf hier kun je de hele baai van Livadi zien en als het helder weer is verschillende Cycladen eilanden, waaronder Sifnos en Milos.

Nadat we van het uitzicht hebben genoten lopen we naar beneden, naar Kato Chora, waar de Evangelistria kerk is en een groot plein. In Kato Chora bevindt zich het volkenkundig museum en je ziet hier, net zoals in Ano Chora, de typisch Cycladische architectuur terug. Wat we bijzonder vinden is het brede voetpad dat hier is en helemaal tot aan Livadi loopt.

De badplaats Livadi

Livadi is de grootste en eigenlijk de enige grote badplaats van Serifos. Livadi ligt in een grote baai en het heeft een mooi kilometers lang zandstrand. Hier bevindt zich de beschutte haven van het eiland, een plek waar je in de zomer veel grote veerboten, jachten, zeilboten en vissersboten ziet.  Het is het commerciële en tegelijk toeristische centrum van het eiland. Langs het strand zijn tientallen cafés, restaurants en beachbars. In het dorp zijn allerlei winkels, autoverhuurbedrijven en supermarkten. De meeste toeristen die hier in de zomer komen zijn Grieken, dat heeft te maken met de betrekkelijk korte afstand vanaf Athene en de frequente verbindingen vanaf de haven van Piraeus.

Tijdens ons verblijf bezoeken we Livadi dagelijks, zowel overdag als ’s avonds. Het is een leuke locatie. Je hebt hier alles voor de veeleisende vakantieganger en er is genoeg vertier. De keuze aan leuke restaurants en cafés is groot, ook het uitgaansleven is meer dan voldoende. Ten zuiden van Livadi, op kleine afstand, vind je het mooie strand Livadakia dat eveneens erg populair is. Hier bevindt zich ook de enige camping van het eiland. Dit strand ligt op nog geen 500 meter van de haven Livadi.

Livadi Serifos
Livadi

Tijdens ons verblijf op Serifos bezoeken we dagelijks beachbar Isalos die aan de andere kant van de baai van Livadi ligt. We vinden het hier leuk omdat het kleinschalig is. Je kunt hier een frisdrank of een cocktail bestellen, maar ook een hapje eten op het prachtige zandstrand. Bij het bestellen van een biertje krijgen we een bordje met allerlei mezedes (hapjes) erbij. De ligstoelen en parasols zijn voor de gasten van de beachbar gratis.

Bekijk vakanties eilandhoppen Serifos

Onze favoriete locatie is een ligbed onder de schaduw van een boom bij de bar, zeer relaxt met een Grieks muziekje op de achtergrond. Wat we hier ook erg leuk vinden is het zien aankomen en vertrekken van de toeterende veerboten aan de overkant, waar de haven ligt. Telkens als de veerboot is aangekomen of vertrokken, ontstaan er golven in de zee bij ons strandje en deze golven worden met luid gejuich van de spelende Griekse kinderen ontvangen.

Livadi

De mijnen van Megalo Livadi

Een van de belangrijkste bezienswaardigheden op het eiland is Megalo Livadi, dat in het zuidwesten van Serifos ligt. Hier bevinden zich namelijk de oude metaalmijnen.  De geschiedenis van Serifos is sinds de oudheid nauw verbonden met de mijnen die welvaart aan de eilandbewoners hebben gegeven. De metaalmijnen zijn een bijzonder en tegelijk tragisch verhaal dat nauw verbonden is met de geschiedenis van Serifos. Hier kom ik straks op terug.

Mijn bezoek aan Megalo Livadi heb ik gecombineerd met een grotere trip over het eiland. In één dag kun je Serifos gemakkelijk “doen”, omdat het eiland zeer compact is. Via Chora en het dorp Kentarchos rijd ik eerst naar het Taxiarches klooster en vanaf daar via het bergdorp Panagia naar Megalo Livadi. Het Taxiarches klooster kijkt uit op de zee en is een ware vesting met dikke, hoge muren. Ik parkeer de auto voor het witte klooster en zie een groepje toeristen met hun kinderen een groepsfoto maken. Ik loop via trappen het klooster binnen dat mooi verzorgd is. In het midden van het klooster is de kerk die gewijd is aan aartsengelen Michael en Gabriel, die ook de beschermers van het eiland zijn.

Rond de kerk zijn witgekalkte kamers in meerdere etages gebouwd, deze kamers vormen de buitenmuur van het klooster. Het klooster is heel mooi ingericht, ik zie cipressen, veel bloemen, mooie trappen en vensters.Het uitzicht vanaf het klooster over de Egeïsche zee is indrukwekkend. Ik zie een priester de kerk uitlopen, hij komt naar me toe om me te verwelkomen. Hij vraagt geïnteresseerd waar ik vandaan kom, we hebben een leuk gesprekje. Hij vertelt me het een en ander over de geschiedenis van het Taxiarches klooster dat in de 16e eeuw is gebouwd. Moni Taxiarchon, zoals de Grieken het noemen, is gebouwd als mannenklooster en heeft grote welvaart gekend. Het klooster was vanaf de zee zichtbaar. Hierdoor werd het een interessante prooi voor de piraten die in die tijd de Egeïsche eilanden plunderden. De monniken bouwden rond het klooster hoge muren om zich te kunnen verdedigen en hadden een ingang gemaakt die op vier meter hoogte was.  Nadat ik foto’s heb gemaakt en een video heb opgenomen, neem ik afscheid van de priester en rij naar Megalo Livadi.

Megalo Livadi Serifos
Megalo Livadi

Bekijk vakanties eilandhoppen Serifos

De weg naar Megalo Livadi is goed, vanaf de kale bergen en heuvels rij ik naar beneden naar de baai waar de verroeste metalen constructies van de oude metaalmijnen al vanaf heel ver te zien zijn.  Ik parkeer de auto links op een hoger gelegen plek honderd meter van het strand. Links zie ik de schachten en de oude verroeste spoorlijnen, laadbrug en wagons. Het voelt vreemd. Ik loop over de spoorlijn en kom bij een donkere schacht uit. Ik wil naar binnen lopen, maar twijfel, het is heel donker. Uit de schacht komt koude wind, een heel apart gevoel, want het is vandaag 42 °C, misschien wel de warmste dag van het jaar! Ik laat de drone vliegen om beelden van de mijnen op te nemen, die beelden kun je op grieksegids.nl/cycladen/serifos zien.

Ik probeer me te verplaatsen in de tijd en vraag me af: “hoe was het hier 100 jaar geleden?” In 1919 heeft hier een staking plaatsgevonden, omdat de veiligheidsmaatregelen ontoereikend waren en omdat veel mijnwerkers steeds verongelukten. De arbeiders stopten met werken en eisten betere arbeidsomstandigheden maar dat resulteerde in hevige gevechten tussen de stakers en de politie waarbij vele stakers de dood vonden. Belangrijk fotomateriaal over de mijnen is te bezichtigen in het volkenkundig museum van Chora (Kato Chora) en stenen bevinden zich in het mijnmuseum in Megalo Livadi zelf.

Megalo Livadi Serifos

Even later rij ik naar beneden naar het strand waar ik een drukbezochte taverna genaamd “The Cyclops” zie en parkeer de auto naast een oud vervallen, weliswaar imposant gebouw. Het gebouw blijkt het oude hoofdkantoor van de mijncorporatie te zijn. Enkele tientallen meters verder zie ik het monument staan met de namen van de mijnwerkers die tijdens de staking sneuvelden. Op het strand is het vrij druk en de tafeltjes van de taverna die in de schaduw van de bomen staan, zijn allemaal bezet. Ik wil een fles koud water kopen en loop de taverna ‘The Cyclops” in. Het is me opgevallen dat meerdere zaken de naam ‘Cycloop’ gebruiken en dat heeft met de Griekse mythologie en de verhalen over Odysseus te maken. Serifos zou volgens de Griekse mythologie het eiland der Cyclopen zijn geweest waar de Cyclopen in grotten leefden in het gebied rond Megalo Livadi. In de bergen tussen Megalo Livadi en Koutalas zijn diverse grotten waar de bekende cycloop Polifimos volgens de Griekse mythologie geleefd zou hebben. Op de top van deze berg ligt ook de ‘Troon van de Cycloop”, dat is een stenen constructie bestaande uit opgestapelde gigantische stenen. Deze plek is alleen te voet bereikbaar.

De stranden van Serifos

Serifos is een klein eiland met veel rustige stranden, volgens de locals die we gesproken hebben, zijn er meer dan 70. Van deze inwoners hebben we inmiddels de beste tips over welke stranden we moeten gaan bezoeken meegekregen. Sommige van deze stranden zijn gemakkelijk met auto of scooter bereikbaar, andere alleen te voet of per boot. De meeste stranden van het eiland zijn ongeorganiseerd en daardoor hebben ze hun natuurlijke schoonheid en charme kunnen behouden. We hebben twee keer de ronde van Serifos gereden en hebben heel wat stranden gezien.  Een van de leukste stranden, wellicht het mooiste strand, is zonder enige twijfel Psili Ammos. Dit strand ligt vijf kilometer ten noorden van Livadi en is in 2003 door de Engelse krant “Sunday Times” uitgeroepen tot het mooiste strand van Europa.

Op de route vanaf Livadi passeren we de grote waterdam, direct daarna verschijnt het goudgele strand beneden in een mooie baai. Ik parkeer de auto langs de weg en loop via trappen langs de duinen. Het zachte goudgele zand en het ondiepe turquoise water zijn prachtig. Ten noorden van het strand zijn twee tavernes, taverna Manolis en taverna Stefanakos, bij beide tavernes is parkeergelegenheid voor de gasten. Andere stranden in deze omgeving zijn Agios Sostis, met de opvallende kerk op de helling ten noorden van de baai, het naaktstrand Lia en het strand van Agios Ioannis ten noorden van Psili Ammos.

Psili Ammos Serifos

Het mooiste strand in het noorden van het eiland is Sikamia, maar de route daarnaartoe is best pittig door de zeer steile wegen en haarspeldbochten die je zult tegenkomen. Meer toegankelijk zijn de stranden in het zuiden van het eiland. De bekendste stranden in zuid-Serifos zijn Koutalás, Gánema en Vágia. Al deze stranden zijn populair onder dagjesmensen maar zelfs in het hoogseizoen is het hier helemaal niet druk, dat hebben we zelf ter plekke ondervonden.

Bij het strand van Koutalas maken we een stop en bezoeken een taverna aan het strand, Porto Cadena. Opvallend zijn hier in de omgeving de resten van verroeste ijzeren voorwerpen die dienst deden in de tijd dat metaalmijnen op het eiland in gebruik waren. Een baai verder ligt het strand van Ganema en iets zuidelijker het strand Vagia. Op het strand van Vagia staan twee hotelcomplexen, ideaal voor toeristen die op zoek zijn naar totale rust. Ik denk dat als je van rust houdt je veel van deze stranden fantastisch zult vinden.

Vagia Serifos

Vakantie op Serifos

Serifos is een eiland dat zeker de moeite waard is. Een verblijf van 3 of 4 nachten is voldoende om het eiland te ontdekken, dat hebben wij zelf ondervonden. Het eiland is bovendien goed te combineren met onder andere Sifnos, Milos en een stedentrip in Athene, omdat de bootverbindingen tussen de eilanden onderling en met Athene heel goed zijn. Indien je van rust houdt dan is een verblijf voor een langere periode ook aan te raden, zeker als je ook van wandelen houdt.

Tijdens onze reis op Serifos kwamen we veel wandelaars tegen. Het eiland heeft een netwerk met zeven gemarkeerde wandelroutes. Er zijn echter veel meer wandelroutes en deze staan op de wandelkaarten die op het eiland te koop zijn.

Wij maakten de reis Athene-Sifnos-Serifos en hebben ontzettend genoten. De afwisseling, twee onbekendere Griekse eilanden met Athene is een aanrader!

Bekijk vakanties eilandhoppen Serifos

Schrijf je in en blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws over Griekenland en de Griekse Gids schrijf je in voor onze gratis digitale nieuwsbrief. Direct na het aanmelden ontvang je van ons een e-mail met een link om je inschrijving te bevestigen.

Disclaimer: Wij verzamelen zoveel mogelijk informatie om onze lezers te helpen. De Griekse Gids is niet verantwoordelijk voor beslissingen die u neemt op basis van bovenstaande informatie. Houd er rekening mee dat informatie snel (per dag en zelfs per uur) kan veranderen. Zodra er wijzigingen zijn passen wij dit zo snel mogelijk aan op deze website.

Lees ook deze populaire artikelen

Reisverhaal: Verslaafd aan Parga!
Een huis kopen in Griekenland
10 groene Griekse eilanden
Wat is er te doen op Naxos, Griekenland? | De Griekse Gids

Vakantie Griekenland Griekse webshop to Magazaki Vakantiediscounter Griekenland Sunweb Tui Corendon Huis kopen Kreta Griekenland