Griekenland - De Griekse Gids
Social Media Griekse Gids Twitter Griekse Gids Pinterest Griekse Gids Instagram Griekse Gids Youtube Griekse Gids Facebook Griekse Gids

Griekenland weblog

Rondreis Griekenland: Meteora, Athene, Epidavros, Nafplion en Methoni

Tekst en fotografie: Mary Kas

We zijn gestart met een autorit vanuit Nederland naar Venetië en van daaruit de ferry genomen naar ons geliefde vakantieland Griekenland. Anderhalve dag later kwamen we uiteindelijk aan in Igoumenitsa van waaruit, na een nachtje slapen en een goed ontbijt, onze reis door Griekenland begon.

Allereerst stonden de kloosters van  Meteora op ons lijstje. De naam is afgeleid van het Griekse "meteorizomai", wat letterlijk betekent  “in de lucht zweven”. Na een prachtige tocht via Dodoni, Ioannina en Metsovo kwamen we aan in Kalambaka, waar we in een schattig huisje op de net buiten het centrum gelegen camping hebben overnacht.

De volgende dagen hebben we een aantal van de kloosters bezocht. Er zijn er nog 6 bewoond door monniken en in 2 ervan heerst nog steeds het monastieke regime. Vier andere zijn musea geworden. Helaas waren er ook een aantal kloosters gesloten op de dagen dat wij er waren.  Ze zijn gebouwd door monniken om aan de Turkse bezetters te ontsnappen. Hoog op de toppen van deze rotsformatie hadden ze een prima schuilplek gevonden. Het hele gebied staat sinds 1988 op de UNESCO werelderfgoedlijst.

Meteora Kalambaka
Meteora

's Avonds hebben we eerst een heerlijke wandeling gemaakt door het centrum van Kalambaka , daarna van een prima maaltijd genoten op een van de vele terrasjes die Kalambaka rijk is. De volgende dag vertrokken naar Kamena Vourla waar we onze intrek namen in een gezellig hotelletje midden in het centrum met uitzicht op strand en zee. Het ligt in het oosten van Centraal Griekenland aan de Egeïsche Zee. Het heeft prachtige stranden met een azuurblauwe zee. Het is ook vooral bekend om zijn thermische bronnen en in de zomer trekken talrijke Grieken naar deze stad om er vakantie te vieren. De volgende ochtend hoefden we alleen de straat over te steken om te genieten van een heerlijk ontbijt wat door het hotel op het strand  voor ons was klaargezet. We lieten ons na het ontbijt nog een  lekkere “frappé” brengen en vervolgens trokken we verder richting Athene via mooie rustige wegen die door het landschap kronkelden en waar we o.a. een bord tegenkwamen waarop een verwijzing naar de Ancient Acropolis vermeld stond. Omdat we best nieuwsgierig werden wat we nu precies zouden aantreffen zijn we de borden maar eens gevolgd en voilà…….. het resultaat. We moesten er wel om lachen eigenlijk.

Ancient akropolis

Logo Griekse Gids Reizen

We vervolgden onze reis en kwamen aan in Athene waar we de Acropolis hebben bezocht en dit was toch wel ietsje anders dan die Ancient Acropolis die we even daarvoor wat hadden gezien. De Acropolis is een zg. tafelberg met een hoogte van 156 meter. De naam betekent letterlijk het hoogste deel (akros) van de stad (polis). Wat hebben we genoten. Er was zoveel te zien dat je  er eigenlijk wel meerdere dagen kunt ronddwalen maar dat paste helaas niet in ons reisschema en we moesten het doen met één dag. Er is zoveel moois te zien dat je ogen tekort komt en het één nog indrukwekkender dan het ander. Enkele van de belangrijkste  overblijfselen zijn  o.a. het Parthenon, tempel van Niké en het Erechtheion. Hiernaast groeit een olijfboom die ooit door de godin Athene zou zijn geschonken. Van bovenaf heb je een prachtig uitzicht over de beneden gelegen, in het zonlicht badende, prachtige stad Athene.
Ook krijg je een heel mooi overzicht van het lager gelegen amphitheather.

Akropolis Athene

Bij het vallen van de avond nog even de stad ingewandeld en de volgende dag onze reis vervolgd via het Kanaal van Korinthe naar Epidavros. Dit kanaal is maar 23 meter breed en lijnrecht gegraven over de totale lengte van 6,3 km. Het is aangelegd aan het eind van de 19e eeuw en leverde de zeeschepen een enorme tijdwinst op. Ze hoefden immers niet helemaal om de Peloponnesos te varen. Bovendien is het heel indrukwekkend om vanaf de brug te zien hoe enorme zeeschepen door het smalle kanaal worden geloodst. Soms rest er aan beide zijden van het schip maar enkele centimeters ruimte.

Kanaal Korinthe
Kanaal van Korinthe

In Epidavros bevindt zich o.a. het heiligdom van Asclepios, god van de geneeskunde en zoon van Apollo.  Nog steeds is de “esculaap” (het teken van Asclepios) het symbool van de geneeskunde. Verder het amfitheater van Epidavros. Dit is het best bewaarde van Griekenland en nog steeds worden nog steeds voorstellingen gegeven. Dit alles staat, geheel terecht, ook op de Unesco werelderfgoedlijst.

Epidavros theater

Wij konden het niet laten om ook Nafplio een bezoekje te brengen. Tot 1835 hoofdstad van Griekenland. Het heeft een prachtig oud centrum met marmer geplaveide straatjes en natuurlijk de Platia Syntagma, omzoomd door gezellige terrasjes.

Nafplio
Nafplion

En natuurlijk konden we niet om het “Palamidi” heen. Dit is het grootste vestingscomplex van Griekenland en een bezoek meer dan waard. Het is te bereiken via een 999 treden tellende trap die zich naar boven slingert maar via de achterzijde is het ook prima met de auto is het te bereiken. Eenmaal boven word je getrakteerd op een mooi uitzicht over Nafplio en het eiland Bourzti.

Nafplio Bourzi
Nafplion Bourzi

Het laatste deel van onze vakantie komt zo langzamerhand in zicht en traditiegetrouw brengen we die altijd door in Methoni. Daar komen we inmiddels al een jaar of 15 en hebben er een aardige vriendenkring opgebouwd. Het voelt dan ook altijd als thuiskomen wanneer we het stadje inrijden Methoni ligt in de zuidwestpunt van de Peloponnesos en het is een deelgemeente van het iets hoger gelegen Pylos. We hebben de route via Tripoli en Kalamata genomen en kwamen tegen de avond aan in ons vertrouwde appartement bij Dimitris, die ons al stond op te wachten. Methoni is een historisch stadje en de Venetianen bouwden hier in de 13e eeuw een grote vesting met op de zuidelijkste punt een achthoekige verdedigingstoren, de zgn.  “Bourzti”. Via een stenen brug kun je deze bereiken. Heel vroeger heette Methoni nog Pedassos en het was één van de 7 steden  die aan Achilles geschonken zijn door Agamemnon om aan de Trojaanse oorlog deel te nemen.

Methoni

Nog een paar dagen van het mooie Methoni met haar mooie stranden en gezellige tavernes, maar vooral van de enorme gastvrijheid en vriendelijkheid van de inwoners wordt het toch echt tijd om  onze koffers te pakken en naar Patras af te reizen om vandaar met de boot terug naar Venetië en het laatste deel van de thuisreis per auto af te leggen. Het was weer een fantastische reis en we verheugen ons alweer op de volgende.

Bij het maken van dit reisverslag heb ik de vakantie een beetje opnieuw beleefd en het was leuk om te doen. Ik hoop dat ik de nieuwsgierigheid naar  dit prachtige land een beetje heb aangewakkerd.

Logo Griekse Gids Reizen

Schrijf je in en blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws over Griekenland en de Griekse Gids schrijf je in voor onze gratis digitale nieuwsbrief. Direct na het aanmelden ontvang je van ons een e-mail met een link om je inschrijving te bevestigen.

Disclaimer: Wij verzamelen zoveel mogelijk informatie om onze lezers te helpen. De Griekse Gids is niet verantwoordelijk voor beslissingen die u neemt op basis van bovenstaande informatie. Houd er rekening mee dat informatie snel (per dag en zelfs per uur) kan veranderen. Zodra er wijzigingen zijn passen wij dit zo snel mogelijk aan op deze website.

Lees ook deze populaire artikelen

Peloponnesos: Monemvasia, Leonidio en Archaia Epidavros
Elafonisos paradijslijk eilandje onder de Peloponnesos
Reisverhaal: Come to Andros
Op vakantie naar Corfu

Vakantie Griekenland Griekse webshop to Magazaki Vakantiediscounter Griekenland Sunweb Tui Corendon Huis kopen Kreta Griekenland