Griekenland - De Griekse Gids
Social Media Griekse Gids Twitter Griekse Gids Pinterest Griekse Gids Instagram Griekse Gids Youtube Griekse Gids Facebook Griekse Gids

Griekenland weblog

Authentiek Sifnos!

Tekst en fotografie: Jorgos en Wendy Nikolidakis - De Griekse Gids

We wilden al lang eens op vakantie naar de twee onbekendere eilanden Sifnos en Serifos. We hadden gelezen en gehoord dat deze Cycladen eilanden net zulke schilderachtige dorpen, mooie natuur en stranden hebben als de bekendere Cycladen eilanden (zoals Santorini, Naxos en Paros), maar dan authentieker en zónder de drukte van het massatoerisme. Dat lijkt ons perfect en in de zomer het is zover, we vliegen naar Athene om vanaf de haven van Piraeus onze eilandhopvakantie naar Sifnos en Serifos te beginnen.

Eilandhoppen met Sifnos

We hebben net een prachtige driedaagse stedentrip in Athene achter de rug. Rond de middag worden we door de taxi bij het hotel opgehaald en naar de gate in de haven van Piraeus gebracht. We zijn echter nogal vroeg en om lang in deze hitte in de haven te wachten lijkt ons geen goed idee, dus we steken de weg over en nemen plaats bij restaurant/bar “Beluga” die precies aan de overkant van de Gate ligt, op de 2e Merarchias straat. We zitten hier lekker en het verkoelende briesje is precies wat we nodig hebben. We bestellen ijskoffie en frisdranken en zo vliegt de tijd voorbij. De ferry zal om 15:15 uur vertrekken. Drie kwartier voor vertrek lopen we richting de haven. De boot is inmiddels gearriveerd en er staat een lange rij passagiers te wachten om in te stappen. Het loopt vrij vlot door, dus stipt om 15:15 uur vertrekt de boot richting Serifos, Sifnos en Milos. De boottocht naar Sifnos, waar wij gaan uitstappen, duurt in totaal tweeënhalf uur. Halverwege stoppen we bij Serifos, we lopen even naar het dek om vast een blik op het eiland te werpen. Het ziet er erg mooi uit en we verheugen ons erop om over vier dagen ook op dit eiland voet aan wal te zetten.

Bekijk eilandhoppen met Sifnos

Op Sifnos worden we door Nikos, de vriendelijke eigenaar van onze accommodatie opgewacht in Kamares. Kamares is het havenplaatsje van Sifnos, het ligt in een mooie baai met een lang zandstrand.

Villa Franzeska Sifnos
Kamares Sifnos

We gaan Sifnos ontdekken!

We hebben ons goed voorbereid op deze vakantie en daarom hebben we al een plan gemaakt van wat we de komende dagen allemaal willen gaan zien. Nikos brengt ons naar de accommodatie, die ongeveer 800 meter van de haven ligt, aan de andere kant van de baai. De kamers zijn erg mooi, er is oog voor detail geweest bij het ontwerp en de inrichting. Vanaf de mooie balkonnetjes heb je gedeeltelijk zeezicht over de baai van Kamares. Nadat we ingecheckt hebben, krijgen we een kaart van Sifnos mee en een heleboel informatie over wat we zouden moeten bezoeken. Even later lopen we naar het strand dat op nog geen 200 meter afstand ligt en vanaf daar naar het dorpje Kamares. Eigenlijk liggen in de baai van Kamares twee dorpen, Kamares rechts en Agia Marina links, met in het midden het mooie zandstrand en een camping.

Kamares is een aangename badplaats en vakantiebestemming. Het is een plek waar vakantiegangers zeer goed kunnen vertoeven, omdat hier veel tavernes en beachbars zijn met een buitengewoon mooi en schoon zandstrand. Een pré is natuurlijk dat de haven hier ligt en bij aankomst kun je zo naar je hotel of appartement lopen. ‘s Avonds is het in het hoogseizoen ook erg gezellig, maar niet massaal. Er is ruime keus uit restaurantjes en tavernes, van traditioneel Grieks tot Italiaans. Wij zijn bij taverna Froso gaan eten, we merkten dat er telkens wachtenden waren om een tafel te kunnen bemachtigen en dat zegt meestal genoeg. En inderdaad, het eten is er goed en de prijs heel redelijk. In Kamares zijn ook wat souvenirwinkeltjes, pottenbakkerijen, een minimarktje en verschillende autoverhuurbedrijven. Wij raden iedereen aan, die in het hoogseizoen naar Sifnos komt, om vooraf een auto te reserveren, omdat de kans groot is dat je op het laatste moment geen auto meer kunt vinden. Een auto is ook zeker aan te raden omdat je dan de vrijheid hebt om afgelegen locaties te bezoeken. Overigens is het openbaar vervoer redelijk goed geregeld, verschillende keren per dag gaan er bussen naar de hoofdstad Apollonia en naar de andere dorpen op het eiland.

Kamares Siifnos
Kamares Sifnos

Bekijk vakanties eilandhoppen Sifnos

Apollonia en Artemonas

‘s Ochtends vroeg kijken we vanaf ons balkon naar de haven. Het waait behoorlijk, maar we kunnen op ons balkon genieten van ons ontbijt, terwijl we zien hoe een ferry aanmeert en van zich laat horen door hard te toeteren. Na het ontbijt lopen we naar Kamares om onze huurauto op te halen. We hebben een 4x4 wheeldrive gehuurd, we hebben gehoord dat enkele prachtige plekken moeilijk bereikbaar zijn met een kleine auto, omdat sommige wegen van grind zijn en zeer steil. De route van Kamares naar Apollonia, dat boven op meerdere heuvels ligt, is erg mooi en duurt ongeveer tien minuten. Drie kenmerken van Sifnos vallen ons op deze route meteen op: de bewoners hebben op de berghellingen terrassen met muurtjes gemaakt om de grond te cultiveren, de vele witte kerken met blauwe koepels en de alom aanwezige duiventillen. De duiventillen hebben de Venetianen hier gebouwd in de periode dat zij over Sifnos heersten. De Grieken mochten geen duiventillen bezitten. Pas toen de Venetianen definitief vertrokken, hebben de Grieken in de 19e eeuw de duiventillen overgenomen.

Apollonia Sifnos
Apollonia

Kastro en de kerk van de zeven martelaren

Na de wandeling in Artemonas en Apollonia rijden we naar Kastro, dat 3 kilometer van Apollonia ligt en hoog op bergkliffen is gebouwd. Kastro is bijzonder mooi, het is een ware middeleeuwse vesting aan de rand van de zee. We parkeren langs de weg en lopen een paar honderd meter bergopwaarts naar het dorp dat tot 1836 de hoofdstad van Sifnos was. Nadat we frisdranken en frappé hebben besteld  bij café ‘Konaki’, met panoramisch uitzicht, lopen we rondom Kastro richting de westkant van het dorp om vanaf boven de prachtige ‘Zeven Martelarenkerk” te bekijken, die op een rots naast Kastro aan het water ligt. Dit is het meest gefotografeerde kapelletje van het eiland en we begrijpen waarom, want wat is het prachtig!

Kastro Sifnos

Via mooi geschilderde trappen lopen we helemaal naar beneden om de kerk van dichtbij te bekijken. Nadat we de klok van het kerkje even hebben geluid, (we konden het niet laten…) wandelen we terug naar boven en vervolgens door de prachtige typisch Cycladische steegjes in het dorp. Het is totaal niet druk, we komen maar een enkele andere toerist tegen. Er staan heel wat mooie huizen en hier en daar kom je resten uit de oudheid tegen. Zo zagen we een marmeren badkuip en pilaren die een bewijs zijn dat Kastro sinds de oudheid bewoond werd. Aan de zuidelijke voet van de heuvel van Kastro ligt Seralia, de oude haven van Sifnos. Hier bevindt zich een klein strand met enkele taverna’s.

Panagia Poulati

We lopen terug naar de auto en rijden via Apollonia en Artemonas in noordelijke richting naar Panagia Poulati, een prachtige kerk die aan de oostkust in 1870 is gebouwd. Deze kerk is heel indrukwekkend, vooral als je er van bovenaf naar kijkt: de witte kerk met zijn grote blauwe koepel tegen de achtergrond van het groene water en de rotsen. Deze kerk is goed onderhouden en een van de meest fotogenieke van de Cycladen. De ligging is fenomenaal, langs de steile kust met prachtig zicht op Kastro.  De architectuur van de kerk is interessant vanwege de hoge klokkentorens en de grote koepel. De kerk is omgeven door een geplaveide binnenplaats en er zijn cellen rondom. De kerk is niet open voor bezoek. Het laatste gedeelte van de weg is zeer steil en het is een hobbelige grindweg. We zagen dat mensen hun auto boven parkeerden en naar beneden wandelden naar het kerkje. Wij hadden niet voor niets de goede 4x4 aangedreven auto gehuurd en zo reden we zonder problemen helemaal naar beneden. Hier bij Panagia Poulati is het water kristalhelder, veel mensen komen hier zwemmen en het is een leuke plaats om te snorkelen.

Panagia Poulati Sifnos

Heronissos

We gaan vanaf Panagia Poulati naar het noorden van het eiland, naar Heronissos. We rijden op de bergachtige weg en onderweg zien we vele mooie kerken en duiventillen staan, letterlijk “in the middle of nowhere”. Vanaf Artemonas bereiken we Heronissos binnen twintig minuten en daar parkeren we de auto ongeveer 100 meter van het dorp en het strand. Heronissos is een knus vissersdorpje waar we vooral Griekse toeristen tegenkomen. Het dorp ligt in een baai met in het midden een aardig zandstrand, omgeven door rotsachtige heuvels. Georganiseerd is het strand niet, maar wel gezellig. Langs de kade zijn een aantal tavernes, ook op het strand. We willen een hapje gaan eten, maar alle tafeltjes zijn bezet. Bij taverna ‘Ammoudia’ , gelegen aan het strandje, komt plotseling een tafeltje vrij, dus we vinden toch een plekje. En wat voor een! Het is erg leuk om zo dichtbij aan het strand en het water te zitten, de sfeer is erg relaxed en de Griekse mezedes (hapjes) die we hebben besteld zijn goddelijk.

Heronissos Sifnos

Het is inmiddels eind van de middag. Vanaf Heronissos, rijden we terug naar Kamares om daar nog even naar het strand te gaan om van de zonsondergang te genieten. Als je op het strand van Kamares loopt dan valt de kerk van Agios Symeon op, die boven op de hoge berg ligt aan de baai van Kamares. Ik had gelezen dat het uitzicht vanaf daarboven betoverend is en dat wil ik ook graag met mijn eigen ogen zien. Agios Symeon ligt op 530 meter hoogte. De rest van het gezin blijf lekker op het strand en ik rijd via een geasfalteerde weg vol met bochten met de auto naar de kerk. Hoewel de weg op sommige plekken vrij smal is, is de route gemakkelijk. En als ik eenmaal boven ben, word ik inderdaad beloond met een adembenemend uitzicht! Naast de kerk bevindt zich een stenen plattegrond van de Cycladen-eilanden met in het centrum Sifnos, goed voor de oriëntatie!

’s Avonds in Kamares Sifnos

De zon gaat onder en de lucht kleurt fel oranje. Wat een mooi, romantisch plaatje. We maken ons klaar om naar Kamares te wandelen. Vanaf Villa Frazeska maken we de wandeling langs het zandstrand naar het centrum van Kamares in ongeveer tien minuutjes. Op het centrale dorpsstraatje is het vrij druk en gezellig. Er wordt veel Frans gesproken valt ons op, dat was ons overdag ook opgevallen op diverse plekken waar we waren. Het blijkt dus dat voor veel toeristen uit Frankrijk, Sifnos een geliefd vakantie-eiland is. We nemen nog eens plaats bij Taverna Froso, waar ik de lokale specialiteit wil proberen: Mastelo. Dit traditionele gerecht van Sifnos, met lam of geit, wordt langzaam gekookt in een keramische pot, samen met wijn en veel verse dille, totdat het vlees gaar is. Het was heerlijk! Ook de pastitsio en mousaka smaken goed.

De stranden bij Faros

We zijn vrij vroeg wakker en na het heerlijke ontbijt op het terras van het hotel maken wij ons klaar om leuke stranden en badplaatsen in het zuiden van Sifnos te gaan ontdekken. We rijden naar Faros, een geliefd, rustig vissersdorp in het zuidoosten van het eiland. Faros, wat letterlijk vuurtoren betekent, was tot 1883 de haven van het eiland. Het is een leuk vissersdorp met verschillende stranden. Op loopafstand, honderd meter van het strand, is er een parkeerterrein waar we gratis kunnen parkeren. Op het centrale strand van Faros en aan de kade zijn leuke tavernes. Hier aan de kade leggen de vissersboten aan. Het strand van Faros is niet georganiseerd met strandbedjes en het zijn vooral Grieken die hier komen zwemmen. Vanaf het centrale strand loopt er een pad rechts naar het strand Glyfo dat aan de rechterkant van de baai ligt. Op het strand Glyfo zijn bomen die voor de schaduw zorgen, hier is het in verhouding best druk, maar allesbehalve massaal. Aan de overkant van Faros zien we het mooie klooster van Chrisopigi en dat wordt onze volgende tussenstop.

Faros Sifnos

Het klooster Panagia Chrisopigi

Vanaf Faros rijden we over de heuvels naar het klooster van Panagia Chrisopigi dat in de 17e eeuw is gebouwd. De afstand van Faros tot het klooster is 10 kilometer maar als je te voet langs de kust gaat wandelen dan is het maar anderhalve kilometer. Je moet wel goed ter been zijn om dit bergpaadje te lopen. Chrisopigi betekent letterlijk ‘Gouden bron’. In de oudheid was Sifnos een rijk eiland, bekend om het goud en de andere metalen die hier gedolven werden, wellicht heeft de naamgeving hiermee te maken. Het klooster, dat spierwit is, bevindt zich op een rotsachtig schiereiland en is prachtig om te zien en meer dan de moeite waard het te bezoeken. We parkeren de auto voor het goed verzorgde klooster  en merken dat het niet meer bewoond wordt door monniken of nonnen. Het contrast van het witte klooster, de grijze rotsen en de blauwe zee en lucht voegt een extra dimensie toe aan de foto’s die we maken. We lopen  het schiereiland op en vanaf hier zien we het strand van Faros, waar we eerder waren en links daarvan het strand Apokofto, dat is het strand naast het klooster. Ook dit strand is niet georganiseerd en het is hier ook zeer levendig. Bomen zorgen voor de schaduw en de taverna op het strand zit zo te zien vanaf hier helemaal vol!

Klooster panagia Chrisopigi Sifnos
Panagia Chrisopigi

Platys Gialos

Vanaf Chrisopigi rijden we naar een van de bekendste en grootste badplaatsen van Sifnos, Platys Gialos, dat in een grote baai ligt, 3 kilometer van Chrisopigi en omgeven is door olijfboomgaarden. Komend vanaf de heuvels zien we vanaf boven al dat dit een drukkere badplaats is. Als je van uitgaan houdt, dan is wellicht dit de meest geschikte plek op Sifnos. Het strand is georganiseerd, je kunt hier allerlei watersporten beoefenen. Aan het strand en aan de hoofdstraat daarachter, zijn cafés, restaurants, cocktailbars, supermarkten en allerlei winkels. Platys Gialos heeft een zeer mooi zandstrand en op het strand zijn leuke beachbars, zoals o.a. Yalos en Misso. Platys Gialos was vroeger zeer bekend om de vele pottenbakkerijen en zelfs vandaag kun je in het dorp workshops bezoeken en de productie van het beroemde Sifnos keramiek van dichtbij bekijken. We blijven een uurtje in het dorp en rijden vervolgens door naar Vathy.

Platis Gialos

De badplaats Vathy

Vathy is een badplaats die ons zeer positief heeft verrast. Om vanaf Platys Gialos naar Vathy te gaan, kun je het beste over Apollonia rijden, een rit van ongeveer dertig minuten. Vathy, wat ‘diep’ betekent, ligt in een diepe baai, helemaal beschut tegen de wind. We parkeren op een openbare parkeerplaats, letterlijk tussen en onder de olijfbomen. Via een voetpaadje lopen we naar het zandstrand dat ongeveer 50 meter van de parkeerplaats ligt. Vathy heeft een mooi zandstrand, op sommige plekken is het zeer smal, op andere plekken breed. Op het strand zijn meerdere tavernes en cafés en overal zijn bomen die voor schaduw zorgen. Aan het water bevindt zich taverna ‘Aperanto Galazio’, waar we een leuk tafeltje kunnen bemachtigen onder het met wijnbladeren afgedekte terras. We bestellen een omelet en een Griekse salade, wat is het weer lekker en wat een heerlijke gezellige plek is dit! Na de lunch lopen we naar de belangrijkste bezienswaardigheid van Vathy, de witte kerk van Taxiarchis. Deze kerk bevindt zich 100 meter verder, in de hoek aan de westelijke oever van het strand. Aan de andere kant van Taxiarchis bevindt zich een kleiner strand waar een leuke taverne is met tafeltjes tot aan de zee. In het dorp zijn minimarkten en enkele winkeltjes en op het strand hippe beachbars. In het dorp zijn ook verschillende hotels en appartementen in alle prijsklassen.

Vathi

Wandelen op Sifnos

We zijn in totaal vijf dagen op Sifnos gebleven. We hebben het ontzettend naar ons zin gehad. Het verblijf was voortreffelijk, het eiland was erg mooi met veel leuke plekken, de mensen waren overal zeer vriendelijk en de zandstranden waren uitstekend. We hebben Sifnos eind juli bezocht toen het redelijk druk was, maar toch allesbehalve massaal. Sifnos is een eiland waar je gerust langer kunt blijven, wanneer je van een rustige vakantie houdt. Een auto huren is aan te raden omdat je dan de vrijheid hebt om leuke afgelegen plekken te bezoeken.

Wat wij in dit artikel niet vermeld hebben zijn de vele wandelmogelijkheden. Sifnos is immers een eiland waar wandelaars heel veel plezier zullen beleven. Op Sifnos zijn 19 gemarkeerde wandelpaden met een totale lengte van 100 kilometer. Aan de haven van Kamares bevindt zich het toeristische kantoor van de gemeente waar informatie en kaarten verkrijgbaar zijn. Bezoek voor uitgebreide informatie over wandelen op Sifnos de website sifnostrails.com

We vervolgen onze fantastische reis en nemen de ferry naar Serifos. Lees ook het artikel: Hoppen van Sifnos naar Serifos.

Bekijk vakanties eilandhoppen Sifnos

Schrijf je in en blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws over Griekenland en de Griekse Gids schrijf je in voor onze gratis digitale nieuwsbrief. Direct na het aanmelden ontvang je van ons een e-mail met een link om je inschrijving te bevestigen.

Disclaimer: Wij verzamelen zoveel mogelijk informatie om onze lezers te helpen. De Griekse Gids is niet verantwoordelijk voor beslissingen die u neemt op basis van bovenstaande informatie. Houd er rekening mee dat informatie snel (per dag en zelfs per uur) kan veranderen. Zodra er wijzigingen zijn passen wij dit zo snel mogelijk aan op deze website.

Lees ook deze populaire artikelen

Batsi op eiland Andros
7 tips voor Grieks eiland Folegandros
Wat is er te doen op Tinos, Griekenland? | De Griekse Gids
Eilandhoppen Milos, Kimolos en Syros

Vakantie Griekenland Griekse webshop to Magazaki Vakantiediscounter Griekenland Sunweb Tui Corendon Huis kopen Kreta Griekenland